Hoe reis je van Belgie naar Nederland met OV Chipkaart?
In vervolg op mijn vraag hier: http://www.goeievraag.nl/vervoer/openbaar-vervoer/vraag/513001/reis-trein-buitenland-juli ben ik gisteren daadwerklijk van uit Belgie naar Nederland gereisd.
Ik had geen kaartje van te voren via internet gekocht, wegens omstandigheden moest ik vanuit Belgie naar Nederland reizen wegens gebrek aan vervoer. Ik kocht een kaartje op de trein naar Roosendaal. De Belgische conductrice zei dat je geen kaartje naar Rotterdam kon kopen (waar ik heen moest). Ik vroeg hoe moet ik dan inchecken als ik over de grens heen kom? Op het station Antwerpen staan immers geen incheck poortjes. Ik kreeg de indruk van haar dat je op de trein kon inchecken bij de conducteur.
Over de grens na Roosendaal werd ik gecontroleerd door een Belgische conducteur. Ik toonde hem mijn kaartje naar Roosendaal-grens en mijn OV chipkaart (waarop voldoende saldo stond, maar die was dus niet ingecheckt) en hij stempelde het kaartje af en deed niks met de OV kaart want Belgische conducteurs hebben natuurlijk geen kaartlezer, laat staan een mobiel incheck paaltje. Ik was met een paar vrienden op stap, die zeiden gelijk dat ze geen kaartje hadden en werden uit de trein gezet met een boete erbij. Ik mocht echter doorreizen. omdat ik de OV Chipkaart toonde.
We hadden in Roosendaal uit kunnen stappen en in de stationshal in kunnen checken maar dan hadden we een uur op de volgende trein moeten wachten.
Dit lijkt me niet de normale situatie. Dus hoe gaat dat normaliter?
Het alternatief is dat je in Roosendaal uitstapt om een Nederlands (chip)kaartje te kopen. En er rijden wel vaker dan 1x per uur treinen vanuit Roosendaal ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.