Waarom willen Japanners met je op de foto?
Mijn vriend en ik zijn momenteel op vakantie in Japan. Op een gegeven moment zaten we rustig de plattegrond van Tokyo te bestuderen op mijn mobiele telefoon toen er plotseling een verlegen Japans meisje naar ons toe kwam en in haar 'beste' Engels vroeg of wij met haar op de foto wilden. Ze hoorde bij een groep van ongeveer 8 meisjes en er zijn dus acht foto's gemaakt van ons met steeds een ander meisje. Later, in Kyoto wilde een oudere vrouw met ons op de foto.
We zijn overigens gay maar de meeste Japanners denken dat we broers zijn.
Deze meisjes hadden trouwens nog de beleefdheid om te vragen of ze een foto mochten maken want we hebben ook meegemaakt dat er eentje zogenaamd zat te smsen met de camera van haar telefoon in onze richting. En heel veel wijzende vingers, starende ogen, enz.
We zijn blank en donkerblond en voor Nederlandse begrippen gemiddeld qua lengte. Geen tattoos, gezichtsbeharing, enzo. Niet echt heel boeiend.
Mijn vraag is dus: waarom willen ze met ons op de foto (en staren ze zo)? Vinden ze ons leuk?
Vinden ze ons lelijk?
Zijn we in hun ogen een soort clowns en is het als een klein kind dat naar een zwarte man wijst "Hé, zwarte piet!", of vinden ze ons aantrekkelijk?
Ik vind dit echt een van de raarste aspecten van de Japanse cultuur
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.