Mag je een zakkenroller die wegrent bekogelen met een steen?
Hallo,
Ik ga backpacken, maar ik heb vernomen dat daar veel zakkenrollers actief zijn. Stel je voor als ik met me zware rugtas niet achter de dief aan kan rennen. Mag ik in zo een geval hem bekogelen met een steen? Ik weet dat de wetgeving per land verschilt, maar wat is de algemene regel daarover?
Ik wil hem dan niet zodanig toetakelen dat hij een blijvend letsel krijgt, maar wel dat hij tot stoppen wordt gedwongen. (Bijv. zijn benen bekogelen).
Ik weet dat jullie niet op de stoel van de rechter kunnen zitten (om dat even gauw hier te bepalen). Ik heb het -niet stelen en bestolen worden- hoog in het vaandel staan. Dan gaat het niet zozeer om de materiële waarde, maar eerder om het principe. Ik zou het bijv. voor lief nemen als ik een hoge boete zou krijgen en/of een week (of paar weken) gevangenisstraf. Dat heb ik liever dan bestolen worden.
Verder hoef ik niet "antwoorden" te lezen zoals dat het hartstikke gevaarlijk is om zoiets te doen (bijv. dat de dief wraak neemt). Ik onderken de risico's daarvan en in het verlengde daarvan vindt ik het he-le-maal niet erg als mij iets overkomt. Liever met opgeheven hoofd sterven dan (als een) laf(aard) door het leven gaan.
Amadea: je overdrijft.
en
ja ook Lizio met de uitleg over de mythe heeft een punt, echter dat speelt in het rijke westen, niet in de landen waar de gemiddelde backpack-toerist [en dus ook Lizio?] met vakantie naar toe gaat.
het benoemen van jouw edele motieven daarbij,is overbodige info en narcistisch van aard.bezien vanuit het standpunt dat wat u doet,een vorm van hoogmoed is,heeft u dus inderdaad niet het recht de eerste steen te werpen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.