Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je een fata morgana fotograferen of is het gezichtsbedrog?

En als jij er een ziet, ziet een ander hem dan ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, je kunt een fata morgana gewoon fotograferen, en een ander die op dezelfde plek staat, ziet hem ook.

Een fata morgana is namelijk geen hallucinatie (die 'gebeurt' in je hersenen), maar een luchtspiegeling. Door de atmosferische condities worden lichtstralen verbogen, waardoor je een reflectie van de lucht ziet waar eigenlijk land is.

Die lichtstralen zijn objectief waarneembaar. Ze vallen in je oog, waardoor jij ze ziet. Ze vallen in het oog van een ander die op dezelfde plek staat, waardoor die ander ze ziet. En ze vallen net zo gemakkelijk in de lens van je camera, wat voor een mooi plaatje zorgt dat je gewoon kunt afdrukken.

Het is net zoiets als de regenboog. Nee, er is niet echt een soort glijbaan met allemaal kleuren in de lucht. Maar het is wel een objectief zichtbaar verschijnsel, dat je ook kunt fotograferen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik heb ze gefotografeerd in de Algerijnse Sahara. Net als in de Donald Duck. Palmboompjes, maar dan op zijn kop.
Ik zal eens kijken of ik die foto's nog kan vinden.
Maar in de zomer zie op het hete asfalt ook een soort fata morgana als de weg spiegelt. Ook dan is fotograferen geen probleem.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij niet, het is immers een Fata Morgana.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Efteling gaat het prima ;)
En een ander ziet het dan ook

Een echte kan je wel fotograveren, maar dan zul je op de foto niets zien (ook anderen niet)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is gezichtsbedrog, omdat je dingen op een plek ziet waar ze niet zijn, het is een luchtspiegeling. Maar, ja, het is wel te fotograferen. Net zoals je je spiegelbeeld ook kunt fotograferen.

Zie hier voor foto's:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fata_morgana_%28luchtspiegeling%29
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan heel goed, iedereen kan het zien als jij het ziet, dus het is te fotograferen... Dit is niet iets IN mij maar in de natuur... zodoende...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan zeker wel. Ik heb er in egypte een foto van gemaakt. Hele grote meren midden in de woestijn, gaaf hoor. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een fata morgana idd fotograferen,maar de foto laat niet zien,wat jij met je ogen gezien hebt.Dus: Gezichtsbedrog!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bestaat alleen in je eigen verbeelding, dus kun je het niet fotograferen. Je hersenen houden je gewoon voor de gek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een fata morgana is wat anders dan een hallucinatie. Het gaat niet om je hersenen maar om verbogen lichtstralen.
Ja dat kan gewoon, ik ben echter nog wel erg benieuwd of je dit met een polarisatiefilter ook nog kan. Dan zou je het dus met een Polaroid-bril waarschijnlijk ook niet kunnen zien..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding