Kan je met 2 personen rondkomen van 4000 NAF op St. Maarten (SXM)?
Wij (2 volwassenen) gaan voor 3 jaar naar St Maarten. Een van ons heeft een baan met een inkomen van (bruto) 4000 NAF.
Kan je hier van leven? Wat zijn de kosten van : huurhuis, zorgverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, internetaansluiting e.d.
Zijn hier nog mogelijkheden als zorgtoeslag?
Boodschappen zijn hier erg duur ...zuivel ,groente en vooral geïmporteerde producten...
Fruit is soms niet te betalen.. 6 sinaasappelen 4,50 6 appels 5 gulden. Ananas 9 gulden.
Bloemkool 6 gulden, pak vla 9 gulden,doos eieren 5,80. Fles Cola 5 gulden,doos bier 40 gulden.
Sommige dingen leer je af om te eten :) en van lokale producten kun je ook heerlijke gerechten maken.Was middel is ook duur.
Van de water/elektra rekening wordt je niet vrolijk. Ik ben voor 3 personen rond de 600/700 gulden per maand kwijt....met gebruik van airco. Wij koken zelf op gas en dat is relatief goedkoop. Gas wordt per cilinder aangeleverd. Op andere eilanden kook je vaak elektrisch.
benzine is goedkoper als in NL Internet,vaste telefoon en tv zitten heb ik hier in 1 pakket en reken dan op ongeveer 300 gulden per maand. Mobiele telefonie is ook prijzig.
Verzekeringen zijn duurder als in NL.
Je hebt vaak 2 auto's nodig vanwege de afstanden en het slechte openbaar vervoer maar misschien werkt deze laatste beter op SXM
Voor ons simpele huurhuis betalen we 2500 naf per maand.Maar een appartementje heb je ook voor ongeveer 1500.
Zorgverzekering is hier erg duur en je hebt geen recht op toeslagen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Waarom zet je het niet bij antwoorden?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.