Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe voorkom je oorpijn door druk bij vliegen?

Binnenkort vlieg ik naar Indonesië, maar de laatste keren bij vliegen (korte vluchten) had ik ontzettend last van de druk. ik zie er erg tegenop nu zo lang te vliegen met die pijn!

Toegevoegd na 1 dag:
Dank jullie voor je antwoorden! Ik ga in ieder geval die earplugs en neusdruppels proberen. En fijn te weten dat het zeer waarschijnlijk niet de hele reis zal zijn. Klaren, slikken etc. hielp vorige keer niet en ik was ook niet verkouden.
Overigens had ik er jaren geleden naar curacao ook geen last van. Misschien heeft het dus ook te maken met minder snel stijgen en dalen op lange vluchten.
We zullen zien!

groet,
donna

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
5.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (13)

Mijn persoonlijke tips:
- 5 kauwgomballen kauwen
- water drinken
- speciale dopjes in je oren (ik vind ze vervelend maar bij anderen werken ze goed)
- vingers in je oren
- hardop goed articulerend 'haang haang haang' blijven zeggen. Klinkt gek, maar bij mij werkt het.

Toegevoegd na 2 minuten:
Normaal gesprongen zou een korte of lange vlucht niets moeten uitmaken. De pijn heb je vooral bij stijgen en dalen.
Succes iig. De pijn kan inderdaad erg vervelend zijn. Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Gesprongen=gesproken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die pijn zal vooral optreden als je verkouden bent, iets dat nogal heerst tegenwoordig.

Zelf draag ik tijdens stijgen en dalen altijd van die speciale earplugs. Deze zijn zowel te koop als Schiphol als bij de meeste drogisterijen.
Ze werken prima. Ze halen niet de hele pijn compleet weg, maar maken het goed draaglijk.
Ik ben er in 2004 mee begonnen nadat ik helse pijnen had bij het landen. Daarnaast is mijn ene oor na de landing een hele dag doof gebleven.
Sindsdien nooit meer zulke problemen gehad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet verkouden was, de voorgaande keren dat je vloog, is er dus bij jou blijkbaar een kleine/verkleinde mogelijkheid om je oren te klaren. Ik weet niet, of je nog tijd hebt om (in elk geval bij je huisarts, maar liever nog een KNO-arts) er naar te laten kijken, want met een kleine operatie kan je er voorgoed vanaf zijn.

Overigens: je zult niet de hele vlucht pijn hebben : de druk 'uit je hoofd' naar de afnemende druk in de cabine gaat redelijk gemakkelijk, en moet met een kauwgommetje en geeuwen goed te doen zijn. Tijdens de landing moet de luchtdruk, via je oren, naar binnenin je hoofd weer toenemen, en dat gaat wat lastiger, en kan bij jou dus wat pijn doen.

Dit is echt iets, waar een medicus even naar moet kijken, tenzij je toevallig wél snotverkouden was bij je laatste vluchten.
In dat geval neusdruppels nemen een half uur voor de landing(vóórdat de machine gaat zakken), kauwgom kauwen, en vragen om 'toeters' aan het cabine-personeel (zie m'n andere antwoorden over vliegen, verkoudheid en oorpijn voor de hele uitleg over 'toeters')
.
Nog een geruststelling : bij korte vluchten gaat het steiler omhoog/omlaag dan bij lange vluchten. Omdat het drukverschil daardoor meer geleidelijk wordt op- en afgebouwd, heb je er misschien daardoor ook al minder last van.

Fijne tijd in Indonesië, in elk geval!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou je buis van Eustachius open, als die open is, dan is er nooit drukverschil binnen en buiten het oor en dan heb je nergens last van, dus hou die open, pak geen verkoudheid voordat je gaat vliegen...

En tijdens het vliegen open je kaken heel ver, zo open je die buis ietsje en dan kan ook de druknivellering optreden...

Verder als dat allemaal niet lukt, dan is het afzien inderdaad... Want voorkomen kun je dat niet...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel veel slikken, (kaugum eten dus)
en bij extreme gevallen zoals mijn moeder, kun je medicatie bij de dokter krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe bij het stijgen en dalen op elk oor een plastic bekertje,dat helpt vaak heel goed.

Toegevoegd na 23 uur:
Kreeg ik als tip van een stewardes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij heeft geholpen is ontzwellende neusspray een half uurtje voor het opstijgen en voor het dalen. Ik kwam er bij toeval achter, en het hielp uitstekend. Nu heb ik het altijd bij me in het vliegtuig. Veel plezier daar, trouwens!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gapen werkt ook
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kauwgum kopen of oordopjes in doen dat werkt wel...
wel goede kauw gum kopen anders is de smaak tesnel weg dan moet je telkens weer kauwgum kopen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slikken, je mond wijd open en dicht doen, kauwgom kauwen, lolly zuigen, oordopjes in doen.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je oren klaren als je de druk voelt opbouwen.

Dit kun je doen door te slikken of door te gapen, en sommige mensen kunnen het ook zonder deze handelingen.

In mijn ervaring zijn de doppen en bekers met watten allemaal onzin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens en na het opstijgen en dalen van een vliegtuig krijgt je pijn in een beide oren die ontstaan door drukverschil in het middenoor en de ons omringende luchtdruk. .
Wanneer het vliegtuig zich eenmaal op een stabiele hoogte bevindt, zal de pijn meestal geleidelijk aan verdwijnen.
Tijdens het opstijgen/dalen van een vliegtuig daalt de luchtdruk in het vliegtuig met ongeveer 10 procent ten opzichte van de normale luchtdruk.
In het vliegtuig bevinden de passagiers zich in een drukcabine. Tijdens de vlucht wordt de luchtdruk in de drukcabine gehandhaafd. De luchtdruk in de drukcabine ligt lager dan we gewend zijn; namelijk de luchtdruk die op 2000 meter hoogte heerst. Deze is dus lager dan de druk op de grond.
In het afgesloten middelste deel van het oor, het zogenaamde middenoor, ontstaat daardoor een te hoge druk ten opzichte van de omgeving. In dit geval is dat de drukcabine van het vliegtuig.
Met andere woorden; de druk aan de binnenzijde is hoger dan aan de buitenzijde van het trommelvlies en hierdoor zal het trommelvlies naar buiten gaan bollen.
Tussen het middenoor en de keelholte zit een klein gangetje (de buis van Eustachius). Dat gangetje werkt als een soort ventiel en daardoor kan de te hoge luchtdruk geleidelijk aan ontsnappen.
De buis van Eustachius is echter meestal een beetje afgesloten.
Daardoor duurt het even voordat de luchtdruk in het middenoor weer gelijk is aan de druk van de omgeving.
Omdat het gehoororgaan zich dicht bij het evenwichtsorgaan bevindt, kan het tot klachten leiden van: pijnlijk (midden)oor, slechthorendheid, duizeligheid, misselijkheid.
De is van Eustachius kan minder makkelijk lucht laten ontsnappen, als het slijmvlies van de mond of de keelholte gezwollen is, door een ontsteking, zoals bij griep, verkoudheid of een allergie (bij hooikoorts).
Door het maken van bepaalde bewegingen kunt u de buis van Eustachius enigszins oprekken. Daardoor kan de lucht in het middenoor gemakkelijker ontsnappen, zodat het drukverschil tussen middenoor en omgeving sneller opgeheven kan worden.
De 'kunstmatige' bewegingen die de buis van Eustachius kunnen oprekken zijn bijvoorbeeld:
slikken, geeuwen, het bewegen van de onderkaak(kauwgum, snoepje), met een dicht geknepen neus lucht persen, stop in een tweetal plastic bekertjes wat natte doekjes (nat toiletpapier) en houd deze over je orden bij het stijgen en dalen, drukregulerende oorpluggen (EarPlanes) en tenslotte houd je buis van Eustachius open met Otrivine.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoontje had ook heel veel pijn in zijn oren tijdens het vliegen. De stewardes kwam met 2 bekertjes met een laagje lauw water en watten erin. Deze moest ik tegen zijn oren houden. Het was een gek gezicht, maar het hielp uitstekend. Oordoppjes en kauwgom bleken niet te werken bij hem, maar wel die bekertjes. Je kan er gewoon om vragen voordat je gaat vertrekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding