Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het veilig en verstandig om in je eentje naar Blanes (1500km) te rijden?

Ik ben aankomende zomer van plan naar Blanes te rijden. Dat is voor mij 1500km. Dit wil ik in mijn eentje gaan doen. Ik ben 20jaar en heb 2,5jaar mijn rijbewijs. Ik rij dagelijks. En ben al een aantal keer in mijn eentje richting Trier gereden. Zonder moeite.
Ik zal de 1500km sowieso niet snachts rijden en in etappes. Koelbox gaat ook mee met eten en drinken.
Mijn vraag is of het verstandig is om de 1500km alleen te doen? Wat is jullie mening?

6 maanden geleden
in: Onderweg
4.3K
ronron1212
6 maanden geleden
Waarom niet zie het probleem niet.
Ikhebgeenidee
6 maanden geleden
Waarom je vraag?
Je rijdt de afstand niet in 1x.
Zorgt voor eten, drinken en koelbox. Wat is je twijfel? Aandachtspunt kan zijn de verkeersregels in het buitenland. Die kunnen anders zijn dan je hier kent.
Gebruiker047
6 maanden geleden
Ik heb nog nooit zo'n rit gedaan. Dus ik ben bang dat ik misschien dingen over het hoofd zie. Maar het lijkt me best gaaf om te doen en ik vind autorijden ook ontzettend leuk. Desondanks zijn er mensen die zeggen dat ik het niet moet doen. Vandaar de vraag met twijfel. PS: ANWB europa heb ik alvast aangeschaft en een tomtom ook.
Ikhebgeenidee
6 maanden geleden
Waarom zou je het dan niet moeten doen, volgens anderen?
Gebruiker047
6 maanden geleden
Vanwege de lange afstand alleen, drukke verkeer, etc. En dat er iets kan gebeuren met mijn auto onderweg. Ik heb pas een Seat uit 2005 met 200.000km op de teller. Maar ik heb er best veel aan laten doen kwa reparaties. Hij verkeerd in goede staat. Auto monteurs zeggen dat de auto het wel aankan.
Ritsuka
6 maanden geleden
Belangrijkste is voldoende rust nemen onderweg.
BarendV
6 maanden geleden
Panne is ook avontuur en hoort erbij. Heb je ook weer wat te vertellen tijdens een kringgesprek... Dat is beter dan de 600 foto's tijdens een diavoorstelling van de kroost van je nicht bij het zwembad. Neem je gopro mee en start een vlog. Als het een beetje interessant is dan kun je de volgende keer wellicht in een klassieker uit 1975 naar je volgende bestemming rijden. Nog meer avontuur.
jc54
6 maanden geleden
Je vraagt om meningen. Welnu, mijn mening: veel beginnende bestuurders (20 jaar) overschatten zichzelf. Je zegt de rit in etappes te willen doen. Hoeveel etappes in hoeveel dagen? Naar Blanes is wel even wat anders dan "richting Trier". Weet hoe de tolwegen in Frankrijk werken? Spreek je de taal? (eventueel met handen en voeten).
Kortom, mijn mening: Eerst wat meer rij-ervaring opdoen, en ga dan met een vriend of vriendin samen, die het stuur over kan nemen bij sluimerende vermoeidheid.
Inekez1
6 maanden geleden
Een paar zaken om rekening mee te houden:
- In Frankrijk geldt een lagere maximumsnelheid voor bestuurders die minder dan 3 jaar hun rijbewijs hebben.
- Op snelwegen zijn soms carpoolstroken waar je in je eentje in de auto dus niet mag rijden.
- Je mag in Frankrijk als bestuurder niet eten of drinken tijdens het rijden en zeker niet onderweg iets uit je koelbox pakken. Dus reken op heel veel pauzes onderweg (bij warm weer om het uur)
- Het kan wel eens heel warm worden onderweg. Heeft je auto airco?
- In het hoogseizoen heb je grote kans op files (vaak in de brandende zon). En grote kans dat je vooraf moet reserveren om onderweg ergens te kunnen overnachten. Beter ergens te vroeg aankomen dan te laat, dus plan je etappes niet te lang.
- Voor veel steden geldt een milieuzone, daar kom je met je oude Seat waarschijnlijk niet in. Doorgaande wegen om de stad heen zijn geen probleem.
Inekez1
6 maanden geleden
Leuk die ANWB wegenwacht voor Europa... Maar: op de doorgaande wegen (snelwegen, tolwegen, N-wegen, bijbehorende afritten en parkeerplaatsen) heb je niks aan de ANWB. Als je auto het onderweg in Frankrijk begeeft, dien je 112 te bellen en wordt je auto door een bergingsbedrijf opgehaald en naar een lokale garage gebracht. Het scheelt dan als je een beetje Frans spreekt, als je snapt wat een monteur zegt, en dat er voldoende saldo op je bankrekening staat. https://www.anwb.nl/alarmcentrale/pech-tijdens-je-reis
ronron1212
6 maanden geleden
https://www.anwb.nl/wegenwacht/europa/landen/frankrijk?utm_source=awin&utm_medium=affiliate&utm_campaign=wegenwacht_328803&utm_term=Startpagina+Search&awc=8578_1716362800_a3dec9e0082bc025f8f6cb6d70b1b3a5&dclid=CJ7lptjdoIYDFWjpEQgdVFAPBw
Je krijgt wel degelijk ondersteuning niet op de snelweg maar wel daarna
tinus1969
6 maanden geleden
@Gebruiker047, ik vind het al positief dat je deze vraag stelt. Want dan besef je iig dat dit best een inspanning is. Ben je van plan om onderweg te overnachten in een hotel?
Jacq73256
6 maanden geleden
Lekker gaan, laat de zorgen bij de achterblijvers!
Je auto is in orde, je weet waar je heen wilt, je neemt eten en drinken mee (ook benzinestations op de route hebben trouwens eten, drinken en wegrestaurants), dus simpel gezegd kan er niet veel meer gebeuren dan hier in Nederland.
Je hebt er duidelijk over nagedacht, dus als je de rest van de trip zo benadert kun je eventuele problemen ook oplossen.
Op deze route heb je wsl 100% bereik dus je kunt het thuisfront altijd bereiken en alle landen hebben een noodnummer voor het geval je er echt niet meer uitkomt.
Google translate op je telefoon kan Frans en Spaans vertalen indien nodig.
En een TomTom had je eigenlijk niet eens nodig, want Waze en Google maps apps zijn waarschijnlijk beter om te navigeren (kun je die nog retour sturen?). Pak je plunjezak, gooi de tank vol, muziekje erbij, raam open voor de frisse lucht van avontuur, accepteren dat je niet weet wat er gaat komen en genieten van de reis!
Gebruiker047
6 maanden geleden
@tinus1969
Ik wil proberen in 2 dagen. Lukt dat niet plak ik er nog een dagja achterna. Het scheelt dat ik zelf die planning kan invullen. Ik zorg voor goede muziek, koelbox, en goed humeur! Ik ga naar mijn schoonfamilie die daar dan al zitten. Dus kan ze bellen tijdens mijn pauzes.
Gebruiker047
6 maanden geleden
@jacq73256
Ik heb er zeker over nagedacht. Ik zal niet zomaar zo'n rit maken. Ik twijfel alleen of ik mezelf niet overschat. Maar daar kom ik snel genoeg achter. Comfort is het belangrijkste, dus goede kleding, muziek, koelbox en goed humeur. Dit tijdperk heeft gelukkig google translate inderdaad. De tomtom heb ik voor €20 op marktplaats gekocht met een hele europa kaart, de kaart is 10 maanden oud. Ik vind dit net wat relaxeder. Word ik niet afgelijd door berichten, en ik kan met mijn oude pioneer radio gewoon handsfree bellen. Jou bericht is voor mij een geruststelling. Ik ben altijd al van avonturen geweest. En houd van autorijden dus denk dat dat goed samenkomt!
Gebruiker047
6 maanden geleden
Ik hoef dus ook alleen de heenweg alleen te doen. De terug doe ik samen. Dus kunnen we onder het rijden wisselen wie achter het stuur zit

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja hoor, dat kan prima. Luister tijdens het rijden goed naar je lichaam en neem pauze als je lichaam of geest er om vraagt.

Gemiddeld leg je 100 km/ uur af als je pauzes meerekent. Dus over die afstand van 1500 km zul je 15 uur doen gemiddeld. Het is verstandig om een overnachting daarom in te lassen tijdens de rit.

Geniet van je reis!
(Lees meer...)
6 maanden geleden
Gebruiker047
6 maanden geleden
Dat zal ik zeker doen. Dank voor je reactie!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding