Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is dit smshing/sms-spoofing/phishing - heb ik ineens een andere simkaart nodig voor mijn prepaid abo?

ik krijg afgelopen vrijdag na 18.30 een sms met daarin de tekst dat mijn huidige prepaid ahmobile sim kaart verouderd zou zijn. ik moet dus een nieuwe aanvragen. ik krijg de link
https://simwissel.ah.nl
doorgestuurd via sms. deze nieuwe sim kaart zou nodig zijn voor hun netwerk (verder geen extra info). alleen ik heb een oude telefoon die nieuwe sim kaarten niet aankan niet eens boven 2g geloof ik. nu heb ik op internet dit opgezocht helemaal niks van te vinden nergens. via ah klantenservice gevraagd ze weten het niet want ze gaan over de winkel niet over ah mobile. ik wordt al lastig gevallen met spoofing telefoontjes en nep smsen/emails overigens. kan iemand mij vertellen of je voor nieuwe functies (van bv ah mobile prepaid) ook daadwerkelijk een nieuwe simkaart nodig hebt ? de sim kaart bevat normaal gesproken toch alleen het telefoonnummer van je abo en evt wat extra gegevens zoals smsjes of telefoonadresboeknummers ? ik heb deze simkaart al jaren.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, deze sms komt echt van AH. Als je de kaart niet inwisselt, bestaat de kans dat je bijvoorbeeld niet 100% veilig gebruik kunt maken van het 5G-netwerk (Maar dat zul je met een oud toestel waarschijnlijk ook al niet kunnen).
Ikzelf gebruik ook een nieuwe kaart van KPN met een 2G-toestel, dat gaat nog prima tot april 2025.
De nieuwe AH Mobiel 3-in-1 SIM-kaart past in elk mobiele telefoon.
De belangrijkste gegevens op de huidige SIM zijn:
• De IMSI: het 15-cijferige international mobile subscriber identity. De IMSI is in het mobiele netwerk gekoppeld aan één of meer mobiele telefoonnummers.
• De algoritmes voor encryptie: deze wordt gebruikt voor het aanmelden bij een provider. De toegepaste algoritmes blijken niet onkraakbaar, maar zijn veilig genoeg voor gewone gesprekken.
• Frequentieverspringing: Voor het beveiligen van het telefoongesprek zelf, wisselt een telefoon voortdurend van frequentie. Dit gebeurt zo vaak, dat het afluisteren van het radiosignaal alleen een ruis oplevert en geen duidelijk gesprek.
• De identificatie van de huidige locatie: wanneer het toestel wordt aangezet in hetzelfde gebied als waarin het werd uitgezet, wordt overhead bij het aanzetten voorkomen. Het HLR-register laat toe om de locatie te kennen waar het betreffende telefoonnummer kan worden opgeroepen.
• Daarnaast biedt de simkaart nog opslagruimte voor een telefoonboek en enkele sms-berichten. De inhoud van de simkaart kan worden overgebracht van en naar een pc om een reservekopie (een back-up) te maken.
3 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is geen echte sms vanuit Albert Heijn
Het e-mailadres klopt niet
Albert Heijn is altijd www.ah.nl
Dit is een zelf gemaakte site
Niet op in gaan dus
Nummer blokkeren
(Simkaarten hoeven sowieso nooit gewisseld te worden)

Groeten Joris
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Beste Mensen , het bericht van AH is echt .
Het is wel nagevraagd, en het klopt !
Mocht je toch twijfelen aan het bericht , kan je de helpdesk bellen
Helpdesk AH mobiel tel: 0900-2466243
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit bericht komt van Albert Heijn. Ik heb zelf eergisteren de klantenservice gebeld en zij bevestigden dat de site simwissel.ah.nl safe is en Albert Heijn inderdaad bezig is met een inwisselactie van oude Simkaarten.
Ik heb ze verteld dat ik de benaming verdacht vond. Ik had www.ah.nl/simwissel/ een logischer webadres gevonden! En vertelde ze ook dat er op www.ah.nl niets over de inwisselactie qua info was te vinden.

Als je een firefox browser hebt en bij het slotje kiest voor certificaat bekijken, dan zie je dat zowel www.ah.nl als ook simwissel.ah.nl beiden een veiligheidscertificaat heeft dat is uitgegeven door Entrust, met als houder/bedrijfsnaam "Ahold Delhaize Licensing Sarl" (zie afbeelding)

Dus dat wekt samen met het antwoord van AH klantenservice bij mij voldoende vertrouwen dat het safe is!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing