Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom werkt (voor mij?) de open WIFI heel vaak niet ?

Ik heb een telefoon met een Duits abonnement. Dat betekent, ook in 2016, met één zogenaamd Europa, nog steeds dat ik die paar meter over de grens geen gebruik kan maken van Internet, tenzij ik op roaming zit -wat binnen no time uit de klauwen giert.

Nu is dat vaak geen probleem, want bij iedereen waar ik kom kan ik op de WIFI en ben dan gewoon bereikbaar. Ook veel open wifi's werken voor mij prima, en ik kan dan in elk geval whatsappen en gebeld worden.

Maar in veel open wifi's in met name grote steden en winkelcentra kan ik op een of andere manier helemaal niet terecht. Ik ZIT op de WIFI, ik ZIE het symbool, maar ik kan er op geen enkele manier gebruik van maken of inloggen ofzo. Net alsof er helemaal geen WIFI is. Hij zegt voortdurend "verbinden", maar er gebeurt niks, ook niet na uuuuuren.

Zijn dat gewoon waardeloze wifi's (Albert Heijn, winkelcentra, binnensteden), of heeft dat ergens toch iets te maken met mijn "buitenlandse" telefoon ? Is er een manier om dat te omzeilen ?

(En nee, met de mate waarin Ik mijn mobiele telefoon gebruik, loont het zich VOLSTREKT niet om Europees internet af te sluiten ; dat is echt veel te kostbaar en ik zit nog zeker een jaar aan dit abonnement vast-dat werkt in Duitsland helaas anders dan in Nederland, ook bij abonnementen zonder toestel).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Telefoons
9.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, maar die is niet altijd voor handen ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Bij veel openbare wifi netwerken moet je eerst de voorwaarden accepteren voordat je echt verbonden bent. Wat vaak wel helpt is eerst verbinden met het netwerk in kwestie, en dan via de browser op je telefoon naar Google navigeren.
Dan komt er ineens een menu/site tevoorschijn met wat tekst, en dan moet je een vinkje zetten en dat accepteren. En DAARNA kun je pas echt internetten.

Deze mogelijkheid is niet altijd even duidelijk, maar door handmatig met je browser te proberen naar een site toe te gaan komt het vaak wel in beeld.

Mocht het niet lukken, dan wil het netwerk in kwestie helemaal vergeten en daarna pas opnieuw verbinden ook wel eens helpen.

Toegevoegd na 54 seconden:
en sommige van die openbare wifi netwerken in de stad werken gewoon voor geen meter. Ik had er ook vaak problemen mee.
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Wil ik een op-duimpje plaatsen, komt er een melding "Fatal error". Huh, wat is dat nou weer?!
SimonV
8 jaar geleden
Mij lukt het ook niet.
Vanmorgen kreeg ik een fatal error bij het toevoegen van een bron. Ging vanzelf weer over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, dat is bij Ikea enzo, en dat werkt uitstekend, Maar daar is bij deze WIFI;s geen sprake van, en bovendien kan ik ZONDER die wifi ook niet op Internet komen om te ZOEKEN naar een dergelijke inlog.....meestal als die nodig is, krijg je die inderdaad "spontaan" te zien, of je kunt hem vinden zodra je internet op gaat. Helaas gaat het hier ook om netwerken waar mijn dochter met haar Nederlandse telefoon (een precies even oude Iphone 4S) WEL gewoon op kan zonder fratsen.....
Ik zie dat er nogal erg veel verwarring is tussen draadloos internet. We praten hier nu over het cellulaire netwerk, en niet WiFi. Alleen waar een WAP is kun je een WiFi-verbinding tot stand krijgen, mits je toegang hebt tot deze WAP(bijvoorbeeld de router/combi-modem thuis). Het klopt zeker dat je geen internet buiten Duitsland, en roaming staat uit. Je zit bij een Duitse provider, en kan dus niet gebruikmaken van het Nederlandse netwerk zonder daar voor extra kosten te betalen. Zendmasten kunnen redelijk nauwkeurig je locatie bepalen, dus je kunt dit niet omzeilen(wat trouwens ook niet zou mogen van je provider). Wanneer je overschakelt op een WiFi netwerk krijg je wel weer verbinding, heel logisch natuurlijk. Hierbij stopt je telefoon met het gebruiken van het cellulaire netwerk, en begint het (met andere, korte radio-signalen) gebruik te maken van de verbinding waar de WAP mee is aangesloten. Kom je bij openbare draadloze (WiFi) netwerken, dan is wat Ritsuka al eerder zei van pas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik snap hier dus geen zak van. Marleen kan geen verbinding maken met bepaalde wifi netwerken. Dat is wat ze zegt. En dan begin jij over WAP? Ik zie geen verwarring bij Marleen. Ze zegt wel dat ze over de grens geen gebruik kan maken van internet omdat ze dan roaming moet aanzetten en dat is haar te duur (en terecht). Als ik in Duitsland ben...of waar dan ook in Europa kan ik met elk wifi verbinden als ik het wachtwoord (en/of andere gegevens) heb of wanneer dit netwerk openbaar is, terwijl mijn data roaming uit staat. Marleen kan dit blijkbaar niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vandit verhaal snap ik ook weinig moet ik zeggen. Ik heb het echt over openbare wifi waar je telefoon zegt dat er WIFI beschikbaar is. En DAAR kom ik dus soms wel, soms niet op. Soms met inloggen, soms krijg ik helemaal geen inlogmogelijkheid en is die er volgens omstanders ook niet. Bij Ikea bijvoorbeeld, of MacDonals, of de kringloopwinkel, bij vrienden thuis, het buurthuis, kan ik allemaal keurig op de WIFI. Geen probleem. Maar bij de Albert Heijn of bij het winkelcentrum in Enschede dus niet. Ook is daar niet een optie om in te loggen. Het blijft gewoon bij de hele tijd verbinding zoeken.....en ik vraag me dus af wt DAAR de oozaak van is, en of dat met mijn buitenlandse abonnement te maken heeft.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding