Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bij de vroegere draaitelefoons zat onderaan een knopje, waar was die voor?

None

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Telefoons
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarmee kon je een gesprek doorverbinden naar een ander nummer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk gejat van een forum :)

De vroegere telefoons met een kiesschijf hadden veel minder mogelijkheden dan we vandaag gewend zijn. Er was geen 'sterretje' noch 'hekje', en geen 'herhaal'-knop. Toch bestonden er toen ook (prille) telefooncentrales voor binnen een bedrijf, eigen centrales. Welnu, dat kleine witte knopje was bedoeld om 'door te verbinden'. Op het gewone net was zo'n telefoon aangesloten met twee draden en had dat knopje geen enkele functie. Maar bij een bedrijfs-telefooncentrale was er een derde draad, de aarddraad. En met dat knopje bracht je 1 van de beide andere draden even op aardpotentiaal. De centrale plaatste daarop dan het lopende gesprek in wachtstand, en gaf terug kiestoon. Nu kon je een ander binnennummer kiezen en het lopende gesprek naar dat andere nummer doorverbinden. Het was dus een 'aardtoets', om gesprekken door te verbinden bij een binnencentrale.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat je met dat knopje het geluid even uit kon zetten, bijvoorbeeld voor overleg.
Grappig, ik zou het niet meer geweten hebben maar nu ik dit lees zie ik het weer voor me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing