Trojan Horse op smartphone. Verkooptruc of niet?

Ik kreeg net een bericht van McAFee bericht dat er een Trojan Horse op mijn Fairphone 3 smartphone zou zitten. Is dit een verkooptruc of kan dit echt zijn? Ik heb helemaal geen beveiliging van hun. Ik heb geen bijzonderheden opgemerkt op de smartphone

Ritsuka
7 uur geleden
Als je geen Mcafee hebt, hoe kunnen ze dan dit bericht geven?
ronron1212
7 uur geleden
Dit zijn mails van mensen die proberen je op te lichten
LeonardN
7 uur geleden
Dat is een scam pop-up https://cybernews.com/malware/remove-mcafee-virus-pop-ups/ Hackers/virusverspreiders gebruiken gewoon de naam en het logo van McAfee. Betekent dus wel dat die pop up zich ongewenst toont. Dus daar moet je wellicht wel even naar kijken. Wellicht een idee of even AVG te installeren en te draaien. Is dus ook voor Android. https://www.avg.com/nl-nl/antivirus-for-android
SingingCoyote13
7 uur geleden
ja er is een heleboel gesjoemel met nep berichten van bv websites via chrome. het kan zijn dat je een website toestemming tot meldingen hebt gegeven en dat die dit doet. wat ook kan is dat je mcafee WEL in je mobiel hebt staan, maar niet tussen de apps staat. dat is bij mij het geval. ik heb een samsung telefoon gekocht een jaar of twee geleden. nu staat ergens onder instellingen/beveiliging en privacy/app-beveiliging een geimbedde versie van mcafee anti virus. zit dus in de firmware ofzo van die telefoon en is dus ook niet te verwijderen of te zien in mijn apps. als dit bij jou ook het geval is dan kan die melding daarvandaan komen. deze scant bij mij om de zoveel dagen de telefoon op de achtergrond en is ook onzichtbaar in de ui. kreeg je dit bericht via een sms, email of via de telefoon zelf ??
Wilbury
6 uur geleden
Kreeg ook zo'n berichtje,in 't Engels.Gelukkig zag mijn zoon dat t een nepbericht was.Mam je hebt helemaal geen McAfee.
En hij liet me toen de echte Hollandse website zien.
Verder niets meer van gehoord (gezien)
Pieterke
6 uur geleden
Bedankt voor de reacties. @SingingCoyote13: ik kreeg een email bericht
SingingCoyote13
27 minuten geleden
NIET op de link(s) in een verdachte email klikken !! die email is nep, je email adres is waarschynlijk ergens door iemand opgepikt en gebruikt voor het zenden van die nepmail. kan zijn dat je met dat email adres op een mailinglijst komt/al is en dan kan je meer nep mails van van alles verwachten op het gebied van fraude/spam/phishing. een virus scanner stuurt nooit een email naar je over een een geinfecteert apparaat. sommige scanners hebben die optie een email te sturen bij onraad/malware maar dat moet je handmatig in de scanner zijn instellingen activeren.
Pieterke
22 minuten geleden
Dank voor de tip @SingingCoyote13.

Geef als eerste antwoord