Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan je 06 niet weglaten als je belt met een 06 nummer?

Als je belt vanuit Utrecht (030) naar een nummer in Utrecht dan kan je het netnummer weglaten, net als je van Nederland naar Nederland 0031 (of +31) weg kan laten.

Echter als je van een 06 nummer belt naar een 06 nummer dan moet je 06 toevoegen aan het nummer. Ook als de telefoons naast elkaar liggen. Waarom is dit? Waarom kan ik 06 niet weglaten?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Wat ik me herinner (ik heb geen bron) is dat de KPN dat destijds bewust heeft gedaan om een duidelijk onderscheid te maken tussen de gewone vaste telefoon en de (destijds) nog duurdere mobiele nummers.
Dat kan niet omdat er ooit - bij de invoering van de 06-nummers voor mobiele telefonie - is afgesproken om die nummers altijd de combinatie [06-acht cijfers] te geven.

Technologisch gezien zou er best mogelijk gemaakt kunnen worden dat je de 06 weg laat als je van mobiel naar mobiel belt. Dat gaat echter veel verwarring geven als mensen met hun mobiel de ene keer 06-12345678 willen bellen en de andere keer 030-1234567. Mensen zijn dan al snel geneigd om bij ALLE telefoonnummers het netnummer weg te laten, dus ook als ze met hun vaste telefoon een 06 nummer bellen of als ze met hun mobiel een vast nummer bellen. Om die verwarring te voorkomen is ervoor gekozen bij een 06-nummer altijd ook de 06 te gebruiken.

In de beginjaren van de mobiel waren er nog veel mensen die vaak vergaten het netnummer van een vast nummer te toetsen op hun mobiel. Mijn moeder ging met haar eerste mobiel terug naar de winkel: ze kon mij wel bellen op mijn 06-nummer, maar ze kon niet met haar mobiel naar huis bellen. Ze toetste alleen de laatste 6 cijfers van ons vaste nummer...

Overigens bellen de meeste mensen tegenwoordig geen nummers meer, maar namen.
3 jaar geleden
06 is het landelijke mobiele toegangsnummer. Zoals 015, 016 en 017 in Duitsland en 04 in België.
Je kunt niet regionaal mobiel bellen, maar uitsluitend landelijk, via 06. Daarom is 06 altijd noodzakelijk. Vanuit het buitenland: zonder 0, zoals in 0031 612345678.
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing