Waarom kan je 06 niet weglaten als je belt met een 06 nummer?
Als je belt vanuit Utrecht (030) naar een nummer in Utrecht dan kan je het netnummer weglaten, net als je van Nederland naar Nederland 0031 (of +31) weg kan laten.
Echter als je van een 06 nummer belt naar een 06 nummer dan moet je 06 toevoegen aan het nummer. Ook als de telefoons naast elkaar liggen. Waarom is dit? Waarom kan ik 06 niet weglaten?
Theoretisch zou het waarschijnlijk kunnen als alle 06-providers een regeltje programmeren dat aan een nummer van acht cijfers 06 toegevoegd moet worden. Dan krijgt de ontvanger het volledige nummer te zien.
Bijvoorbeeld 023 (o.a. Haarlem) omvat 21 plaatsen.
https://netnummer.site/nl/023
Als ik bel met een telefoon van regionale centrale "6" naar een andere telefoon van regionale centrale "6" zou ik verwachten dat ik dan dus niet hoef aan te geven weg te willen van de centrale waarvan ik bel om dan weer terug te komen. Toch werkt het niet in de praktijk.
Als we de optie geven om 06 weg te laten, moet dat op basis van het nummer waar je mee belt. Bel je vanaf een 06 nummer en begint het nummer wat je belt niet met een 0? Dan kunnen we 06 voor het nummer plakken.
hadden/hebben de providers de mogelijkheid om een 8-cijferig nummer ,GEBELD vanaf een 06nummer, als een 06 nummer te interpreteren,
Dat kan, wat jij zegt, of wat ik probeerde te zeggen.
Maar men heeft er BLIJKBAAR voor gekozen dat niet te doen.
Waarom dat is, is nooit echt gecommuniceerd. Althans ik kan het me niet herinneren.
Men (de bevolking) lag er ook niet wakker van omdat, zoals ik al zeg, je toch veelal opgeslagen nummers belt. Naast het ding dat je maar 2 getallen extra intikt.
Waar dat vroeger voor operatie decibel https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Decibel wel 5 cijfers kon schelen. Wat met een draaitelefoon toch heel wat scheelde.
Ligt nogal gevoelig sinds wordt gecommuniceerd dat je oplettend en/of wantrouwend moet zijn m.b.t. alle binnenkomende telefoonnummers uit het buitenland ('This is the Microsoft office. How are you? We have a problem.')
Volgens mij haal je twee zaken doorelkaar maar ik snap vooral niet waar je naartoe wil.
Is er ooit gesteld door de overheid dat iemand beter niet de nummers in zijn/haar telefoon op kan slaan als een +31 nr?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.