Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit dit met aantal tekens per sms?

Ik dacht namelijk dat elk smsje 160 mocht bevatten, maar ik kwam er laatst achter dat het tweede smsje al begint bij 305 tekens, en dus niet 160x2=320 tekens , wat ik normaal dacht.
En het derde smsje begint bij mij al bij 457 tekens.
Wat is dit voor rare telling?
En weten jullie misschien hoe het zit met het aantal tekens bij vier smsjes, vijf , zes etc??

Ik had trwns een keer een sms verstuurd met 628 tekens, en dit werd aangerekend als 10 smsjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

"Bij het versturen van meerdere berichten worden extra data gebruikt om aan te geven dat het om een ‘multi-part’-bericht gaat. Hiervoor worden 7 bytes (= acht 7-bits tekens) van elk bericht gebruikt. Bij het versturen van een bericht dat uit twee sms-berichten bestaat, kunnen niet 320 (= 2 × 160) maar 304 (= 2 × (160-8)) tekens worden verzonden."

De formule voor het maximaal aantal tekens per aantal verstuurde berichten is dus:

s(n) = n x (160 - 8)

s = maximaal aantal tekens bij n
n = het aantal berichten.

Bij vier berichten is het aantal dus 608;
bij vijf berichten is het aantal 760, etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat dit dan gewoon aan je toestel ligt, ik heb een samsung GS2 en heb hier geen last van. Mijn smsje is gewoon 160 tekens, 320, 480, 640 enz..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij verschilt het per toestel.

Ik heb een Samsung GS2 met een T-Mobile abonnement.
Voor 1 sms kan ik maar 70 (!) tekens gebruiken. Ga ik door, dan krijg ik voor het 2e deel maar 63 tekens, en voor het 3e heb ik nog 66 tekens over. Daarna wordt het bericht geconverteerd naar mms.

Op een Nokia N86 8 MP met een Tele2 abo, krijg ik 160 tekens voor deel 1, 145 voor deel 2 en 152 voor deel 3. Dit toestel converteert niet automatisch naar mms, waardoor ik gewoon verder kan 'typen'. Deel 4 mag 152 tekens bevatten.

Doe ik de simkaart van T-Mobile nu in de Nokia, krijg ik hetzelfde als met die van Tele2.

Stuur ik online een smsje via My T-Mobile, dan kan ik 1 bericht van 160 tekens intypen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding