Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanprestatie KPN. Wat kan ik doen?

Ruim 20 jaar klant bij KPN. Vijf weken geleden nog mijn abonnement verlengt met 1 jaar, tegen een geringe, maandelijkse korting. Nu liggen al mijn KPN diensten (sinds maandag 17 juli 2023) er volledig uit. Dus een hele week al geen WiFi, geen internet, geen telefoon en ook geen TV. Dit waarschijnlijk door een kabelbreuk tijdens werkzaamheden, ergens buiten onder de grond. Meerdere bewoners in mijn appartementencomplex hebben hier last van.

Afgelopen week KPN inmiddels al tientallen keren gebeld en van het kastje naar de muur gestuurd. Tot twee keer toe naar de KPN winkel geweest. Zelfs telefonisch voor leugenaar uitgemaakt door een supervisor van KPN.

Het ziet ernaar uit dat dit vanwege de ‘bouwvak’ ook niet op korte termijn opgelost gaat worden.

Nu wil ik graag overstappen naar Ziggo, maar ik heb pas mijn contract bij KPN verlengt, wat ik nog ruim tien maanden ‘moet uitdienen’, maar ben dit geenszins van plan.

Wat kan ik doen en wat juist niet?
Wat zijn de verdere stappen die ik nu nog kan ondernemen?

een jaar geleden
7.6K
TurfGraver
een jaar geleden
Restitutie vragen voor het niet leveren van diensten.
ronron1212
een jaar geleden
hoe weet je dan dat het aan een kabelbreuk ligt en de bouwvak vakantie heeft er niets mee te maken.
peter270485
een jaar geleden
ronron1212 Bouwvakkers leggen en repareren kabels, de meesten hebben nu dus vakantie. En die kabelbreuk is door KPN op afstand uitgelezen, doorgemeten en geconstateerd.
crispy
een jaar geleden
Je stelt dat het een wanprestatie is. Maar ik denk dat dit ook als 'overmacht' kan worden geclassificeerd.
tinus1969
een jaar geleden
Als je met KPN contact hebt, hou het dan feitelijk. Je hebt geen internet etc, dus je wil herstel of je geld terug. Herhaal dat eindeloos. Niet speculeren, niet schelden.
ronron1212
een jaar geleden
Bouwvakkers doen dat niet maar grondwerkers
TurfGraver
een jaar geleden
Ik heb een vermoeden dat de 'bouwvak' ook een populair vakantie periode bij grondwerkers is.
ronron1212
een jaar geleden
een echte bouwvak is er niet meer.
HeerVoldemort
een jaar geleden
En zo ging de vraag ineens over vakantie van bouwvakkers/grondwerkers.
peter270485
een jaar geleden
@HeerVoldemort Inderdaad, en een feitelijk advies blijft voor mij achterwege. Bv. Kan ik wel overstappen contractueel? Zijn er kosten die ik moet maken? Recht op onkosten- schadevergoeding? En dat soort antwoorden graag. Niet of een kabellegger wél of niet een bouwvakker is. En of de 'bouwvak' nog wel in de oude hoedanigheid bestaat. Graag feitelijk advies.
anneliez
een jaar geleden
ziggo en kpn gebruiken dezelfde kabels, dus als de een er problemen mee heft, zal de ander dat ook hebben, dus helpt naar n ander gaan niet
TurfGraver
een jaar geleden
Anneliez, ze gebruiken niet dezelfde kabels.
SentWierda
een jaar geleden
@Anneliez. KPN en Ziggo maken gebruik van verschillende kabels.
Ik heb al jaren Ziggo, met eigen kabels.
Vorig jaar heeft KPN in de hele wijk kabels aangelegd bij alle woningen, in opdracht van de gemeente: opdat iedereen desgewenst zou kunnen overstappen of, bij verhuizing, de nieuwe bewoner probleemloos KPN kan krijgen.
Vortexxx
een jaar geleden
@anneliez "ziggo en kpn gebruiken dezelfde kabels,"
Ziggo gebruikt COAX, en KPN Glasvezel of telefoonlijnen voor ADSL+
TurfGraver
een jaar geleden
Aanvullend.
Ook Ziggo gebruikt (eigen) glasvezel in hun netwerk, in iedergeval tot aan wijkcentrum.
Hoger in het netwerk worden er wel eens vezels onderling "gedeeld" maar dit gebeurt altijd in een redundant netwerk.
ronron1212
een jaar geleden
KPN NetwerkNL (voorheen bekend als Reggefiber) legt en beheert zo'n 70% van het huidige glasvezelnetwerk. Het bedrijf is alleen verantwoordelijk voor de aanleg van glasvezel en het onderhoud. KPN NetwerkNL levert dus geen diensten, zoals internet, bellen en tv. Daarvoor moet je een abonnement afsluiten bij een van de glasvezelproviders die actief zijn op het netwerk in jouw wijk. Via het KPN NetwerkNL bieden verschillende providers glasvezelabonnementen aan. Zoals dochteronderneming XS4ALL, Budget-Alles-in-1 of Online.nl. Maar deze partijen leggen dus niet zelf het glasvezelnetwerk aan.
https://www.consumentenbond.nl/internet/glasvezel
Rugtas24
een jaar geleden
Verzamel bewijs en stap naar de geschillencommissie. Bewijs waar uit blijkt dat u van de kastje naar de muur gestuurd word. Hoe vaak u gebeld hebt bijv. Stuur kpn een mail wb de situatie. Ook wat u redelijk verwacht. Exacte voorwaarden kunt u online googlen. En vraag om schriftelijke bevestiging van de kpn supervisor. Laat des noods iemand anders het woord voor u doen als u weer beld, soms is een buitenstaander wat tactischer. Maar bouw een dossier op.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik ben ook bij KPN en heb zeer goede ervaringen In uw geval zou ik een klachtenbrief schrijven naar hen. Ik weet niet of u een smartphone hebt en of u daarvan een abonnement hebt. Vaak geven ze in degelijke gevallen GB's cadeau, zodat je je mobiel als hotspot kunt gebruiken en gewoon met de laptop kunt internetten.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding