Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Abbonoment afgesloten op mijn naam door iemand anders, wat kan ik het beste doen?

Er is een telefoonabonnement afgesloten op mijn naam. Er is misbruik gemaakt van mijn bankpas, legitimatie, en mijn e-mail( kreeg daarin de bevestiging). Maar degene heeft gelukkig niet mijn juiste adres. Er is een niet bestaand adres opgegeven( op de locatie zijn de huizen gesloopt). Verder denk ik dat aangifte doen weinig nut heeft omdat de politie vaak aangiftes niet eens volledig behandeld ( las ik) .Het enige waar het mij omgaat is dat ik niet die kosten hoef te betalen en niet geregistreerd word bij stichting Preventel want ben daar zo bang voor. En hoe kan ik daar eigenlijk belanden aangezien er een onjuist adres van mij is opgegeven. Verder heb ik al een nieuwe bankpas laten aanmaken maar met hetzelfde rekeningnummer. Ik zag dat er volgende maand er wel een incasso komt van de provider en wil dat natuurlijk niet . Wat zijn de beste maatregelen om ervoor te zorgen dat ik niet hoef te betalen? Aangifte doen? Incasso’s blokkeren van de provider? contact opnemen met Tele2? Of het rekeningnummer laten wijzigen? Trouwens, als je bij instanties word geregistreerd moet er toch altijd wel een juist adres bij vermeld staan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.3K
MarBet
4 jaar geleden
Je hebt hoe dan ook 14 dagen herroepingsrecht voor elk abonnement dat je afsluit. Ik ga ervan uit dat de provider de bevestiging meteen na afsluiten stuurt. In dat geval zou je dus sowieso kosteloos kunnen annuleren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Onterechte incasso blokkeren
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/incassomaatregelen
je hebt al een nieuwe bankpas laten aanmaken. De oude bankpas is dus al geblokkeerd en kan niet meer gebruikt worden.
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/bankpas-kwijt-gestolen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je moet toch aangifte doen bij de politie wegens oplichting en/of diefstal. Bij de bank aangeven, dat je de incasso van de provider direct volledig wilt blokkeren. Ga eventueel langs het bankkantoor om het uit te leggen en geef ook aan, dat je aangifte hebt gedaan bij de politie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een incasso kan ik laten blokkeren met internet bankieren. Alleen het punt is dat ik juist aangifte alleen wil doen als ik de garantie heb dat ik niks hoef te betalen want mocht dat niet geval zijn zal ik me heel erg sneu voelen. Maar ik neem wel eerst contact op met de provider.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Denz200
Ik zou sowieso de incasso laten blokkeren. Je kan de klantenservice van de provider bellen, maar vaak kunnen die mensen niet meer doen dan een aantekening maken. Als je aangifte hebt gedaan kan je een kopie vragen van deze aangifte en die doorsturen naar de provider. In dit soort zaken kan je beter te veel doen dan iets over het hoofd zien.
Inekez1
4 jaar geleden
"Alleen het punt is dat ik juist aangifte alleen wil doen als ik de garantie heb dat ik niks hoef te betalen" Dat is een omgekeerde redenering! Eerst aangifte doen, daarna kun je pas hard maken dat het niet jouw abonnement is en dat je niks hoeft te betalen. Door geen aangifte te doen, heb je kans dat je juist wel moet betalen.
Wel aangifte doen en weetje wel zeker dat ze niet verder gaan met je rekening leeghalen. Alles blokkeren lijkt mij verstandig
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bankpas heb ik laten vervallen en blokkeren dus daar kan al niks meer mee gedaan worden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Denz200
Als de oplichter het abonnement heeft afgesloten met automatische incassomachtiging ben je wel het haasje als je het incassonummer niet blokkeert.
- Neem contact op met Tele2 en leg de situatie uit. Dit contract moet onmiddellijk worden ontbonden.
- Doe aangifte bij de politie van dit geval van misbruik van gegevens.
- Als iemand anders jouw bankpas heeft (en jij m dus kwijt bent) moet je ook aangifte doen van vermissing of diefstal van je bankpas. Elke pas, ook met hetzelfde rekeningnummer, heeft een apart bankpasnummer. Jouw gestolen pas moet als gestolen worden geregistreerd, zodat die niet meer kan worden gebruikt.
- Als je ook je legitimatiebewijs kwijt bent, of als iemand daar blijkbaar een goede kopie van heeft, dan zou ik een nieuwe ID aanvragen en je oude ID als gestolen opgeven zodat die in de toekomst niet meer kan worden misbruikt.

Als iemand nu je gegevens heeft om een telefoonabonnement af te sluiten, dan kan diegene je nog veel meer ellende bezorgen. Informeer alle betrokken instanties en doe aangifte bij de politie, ook als je denkt dat de politie er niks mee gaat doen. Aangifte is nodig om meer ellende in de toekomst te voorkomen.

Wees in het vervolg erg oplettend op je pasjes en je gegevens. Zorg dat ze niet gejat of gekopieerd kunnen worden. Gebeurt dat toch, onmiddellijk melden bij bank en politie om misbruik (en kosten) te voorkomen.
(Lees meer...)
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding