Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn een vals plat en een klassementsrenner?

Ik kijk zo af en toe een stukje naar de Tour de France. Ik ben geen grote fan van het wielrennen, maar vind de omgeving vaak zo mooi waar de wielrenners doorheen rijden. Nou hoor ik zo af en toe de kommentatoren wat termen gebruiken waar ik niks of weinig van snap. Zoals 'vals plat' en 'klassementsrenner'. Bij dat laatste kan ik me nog iets voorstellen, maar bij de eerste term niet. Kan iemand uitleggen wat ze betekenen? En wat een klassementsrenner betreft, wanneer ben je dat nog, en wanneer niet meer?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Vals plat is een term uit de wielersport, waarmee een deel van een parcours wordt aangeduid, dat ogenschijnlijk horizontaal – dus gemakkelijk – lijkt te verlopen, maar in werkelijkheid een (verraderlijk) stijgings- of dalingspercentage vertoont. Het is dus een vorm van optisch bedrog.
Een klassementsrenner is een renner die probeert zo hoog mogelijk in het klassement te komen.Die bv in de ronde van Frankrijk bij aankomst in Parijs de kortste tijd(of tijden)over gedaan heeft na al de ritten.
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing