Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom dragen wielrenners geen beschermende kleding tegen vallen ?

Elke keer weer zie je ze bij bosjes vallen met de vellen over het asfalt (brrrr...)

Ik vraag me af waarom wielrenners geen knie- en ellenboogbeschermers e.d. dragen. Net zoals b.v. skaters.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Afgelopen zondag zag ik Leontien van Moorsel op televisie en het gesprek ging, niet verrassend, over de Tour de France. Daar kwam voorbij dat de renners van een ploeg knipperende lampjes onder hun zadel hadden. Dit was een actie om ook overdag verlichting bij fietsers te promoten omdat de meeste ongelukken met fietsers overdag gebeuren.

To zover de inleiding.

Haar primaire reactie toen ze het lampje zag was "Zijn die gek geworden, dat is allemaal extra gewicht en weerstand! Je zult de tijdrit maar op één honderdste seconde verliezen, dat vergeef je jezelf je leven lang niet!". Hoewel ze de actie onderschreef zou ze zelf het lampje nooit aan haar fiets bevestigd hebben, ondanks de goede bedoelingen.

Daarmee is ook het antwoord op je vraag gegeven. Extra gewicht en weerstand. Als een professional als Leontien een lampje van 35 gram al te veel vindt dan zijn been en elleboog beschermers helemaal te veel. Per gereden kilometer gaat dat aardig doortellen in het energiegebruik.

Aanvullend; de fietsenindustrie is al tijden bezig het gewicht van de fietsen terug te brengen en onder wielrenners is dit een belangrijk onderwerp van gesprek. Google maar eens op "racefiets en gewicht". Leontien vertelde nog dat ze bij een tijdrit bewust geen bidon had meegenomen vanwege het gewicht en dat ze daarom na 20 km niet meer kon slikken. Haar inschatting was dat ze de 25 km wel zonder bidon kon rijden (waar ze achteraf spijt van had).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naast het algenoemde gewicht speelt ook een rol dat valhelmen en knie/scheenbeschermers warm zijn, wat zeker in het warme Frabnkrijk vooral irritant is.
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing