Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat je vanzelf harder gaat fietsen, met gemak, als je je bovelijf ook beweegt?

Hoewel ik al ontzettend lang fiets, heb ik dit gisteren pas bij toeval ontdekt.

Ik dacht: bij nordic walking ga je vanzelf harder lopen, daarbij gebruik je, door stokken, je bovenlijf meer. laat ik het eens (het was toch donker) op de fiets proberen. En ja, ook nu gebeurde dit, goed te zien op de kilometerteller. Plm 2 a 4 km harder, zonder dat het meer inspanning kost.
Het gaat niet om wielrennen, maar gewoon fietsen staat niet bij de rubrieken.

Op de pedalen staan geeft natuurlijk ook extra snelheid, maar dat is maar even, dit kun je lang volhouden.

Hoe zou dat komen? Ik zet me niet af aan t stuur, daar heb ik op gelet. het gaat om t schommelen, linker schouder naar voren, rechter , etc.

Wonderlijk toch? Wel prettig natuurlijk, maar hoe zou t komen?

Toegevoegd na 1 minuut:
bovelijf = bovenlijk

Toegevoegd na 1 minuut:
bovelijf = bovenlijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Natuurlijk is het prettig voor jou, als je ervaart dat met bewegen van je bovenlijf, je sneller fietst. Maar het is maar de vraag of het ook werkelijk zo is. En als het zo is, kan het ook zijn, dat het op een wat langere afstand niet meer werkt, want je gebruikt nu niet alleen je benen maar ook je bovenlijf. Het kan bijna niet anders dan dat je eerder moe zult zijn.

Een golfer of tennisser zal je best kunnen uitleggen, dat het soms handig is, om niet alleen je armen te gebruiken, maar ook je bovenlijf, om meer kracht te kunnen zetten. En ook zal een wielrenner kunnen uitleggen, waarom hij soms gaat "staan". Want in dat laatste geval helpt de rest van je lichaam je benen, om tijdelijk meer kracht te zetten.

Maar als je blijft zitten, dan is het onverklaarbaar hoe de energie van je bovenlijf in je benen moet komen, en kun je maar tot één conclusie komen. Het bewegen van je bovenlijf is dan verspilde energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing