Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is er veel meer media aandacht voor de Tour de France dan voor o.m. de Giro d'Italia en de Vuelta Espana?

Is het omdat de Tour de France net in de komkommertijd valt? Of speelt de traditie een rol? Of spelen andere factoren een rol?

13 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

De Tour de France spreekt het meest tot de verbeelding.
Hij is er al sinds 1903 en was toendertijd de eerste grote meerdaagse wielerwedstrijd. De Giro was pas in 1909 en de Vuelta nog later.
Zoals dat dan gaat is de naam dan al gevestigd als " de eerste" en daarmee de originele.
Vooral het mediaspektakel er omheen laat de Tour van zich doen spreken.
De Tour is en blijft wel het grootste wielerspektakel, net als Wimbledon dit voor tennis is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Tour de France is de oudste (1903. Giro 1909, Vuelta 1935).
De Tour valt precies in de zomervakantie (voor Europa dan) en de hele internationale wielertop geeft acte de presence, meer dan bij de andere rondes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat de Tour de France het oudste is en de meest spectaculiere wielerrace ter wereld is, heeft de commercie hier goed op ingesprongen en valt er qua pubbliciteit het meeste aan te verdienen. De Giro en Vuelta zijn veel minder mondiaal ingesteld en hebben een veel groter nationalistischere uitstraling.
Zoals altijd is het dus weer een financiele kwestie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Is het wel zo, dat de Tour de France de meest spectaculaire wielerrace ter wereld is? Dat afgezien van de omstandigheid dat dat geen race is, maar een ronde met veel etappes. Een etappe is een race. In een andere vraag is eens geantwoord, dat de Giro d'Italia en/of de Vuelta Espana zwaarder is/zijn dan de Tour de France. Ik geef wel toe, dat zwaar niet hetzelfde hoeft te zijn als spectaculair. Maar het heeft wel met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tour is toch juist heel weinig spectaculair. In de eerste week verveel ik me suf door alle massasprints, en in de rest van de etappes gebeurd er ook veel minder dan in de giro of vuelta doordat in de tour niemand kan ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk zie ik ook liever de Giro en soms de Vuelta, daar is veel meer te beleven, maar de Tour heeft nu eenmaal zijn naam opgebouwd en staat garant voor POEN.
En als JohnWayne zich suf verveeld met alle massasprints, dan moet je misschien geen wielrennen kijken, want 3 kwart van de etappes eindigt meestal in een massasprint en in sprinters wordt het meest geinvesteerd door de topploegen. Ook in de Giro en Vuelta worden de meeste etappes beslist in een massasprint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Giro van dit jaar niet, daar kwamen er maar weinig in voor. Suf vervelen was misschien wat overdreven, maar ik hoef in de Tour geen uren voor de tv te zitten, terwijl ik me met de Giro niet zal vervelen.
Vlakke etappes in de Giro worden in de Tour al bergetappes genoemd, dat verklaard veel over de zwaarte. Alhoewel, de renners maken de koers zwaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe dan ook ben ik het wel met je eens, maar als je de totaalsom neemt, straalt de Tour meer uit.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding