Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het nut van het dichte achterwiel bij baanwielrennen?

Toegevoegd na 4 minuten:
En waarom is het voorwiel niet ook dicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het achterwiel dicht is alleen tegen de luchtweerstand.
Het voorwiel heeft te maken met stabiliteit. Als het voorwiel ook dicht zou zijn wordt het moeilijker om balans te bewaren.
Iedere luchtstroom tegen een dicht voorwiel geeft problemen met sturen. Ook al is het maar heel weinig, het geeft onbalans voor de coureur. Zeker met de hoge snelheden die op de baan gereden worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Minder luchtsweerstand. Als je ee wiel met spanken hebt momt er lucht tegen elke individuele spaak en zorgt daardoor voor weerstand, met een dichte plaat gaat de kucht, na botsen op de band, gewoon door.

Aerodinamica dus
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, dat kan ik begrijpen, maar waarom is het voorwiel dan niet ook dicht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat dit is omdat het voorwiel altijd recht 'tegen' de wind in is, als het ware.. maar je achterwiel heeft in boven net een andere hoek, en vangt daardoor meer wind.
Door het dichte wiel stroomt er geen lucht langs de spaken. Hierdoor worden luchtwervelingen bij het wiel voorkomen en kan nét even wat efficienter met energie omgegaan worden, waardoor de renner harder rijdt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft inderdaad met de luchtweerstand en aerodynamica te maken. Zo stroomt de lucht alleen langs het wiel en niet erdoorheen.
Maar ik heb geen idee waarom dat niet bij beide wielen zo is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het voorwiel is trouwens niet altijd open.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al eerder is gezegd verlaagt een dicht wiel de luchtweerstand.
Voor het evenwicht (stuurgeometrie) is het belangrijk dat de voorvork zo licht mogelijk is t.o.v. de achterhand (frame); dus vóór een licht spaakwiel. Dit komt o.a. van pas bij een sur-place.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle antwoorden hiervoor gegeven zijn zonder meer waar, maar wat men vaak niet weet is dat al deze materialen pas nut hebben boven een bepaalde snelheid, anders heb je af te rekenen met de massa traagheid. Het sturen met dichte wielen is minder makkelijk als bijv. een 3 of vier spaaks wielen. Op de baan speelt het iets minder, maar op de weg zie je niet vaak een fiets met een "vol 'voorwiel zoals de Belg het zo mooi kan zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding