Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt bij verspringen niet gemeten vanaf de afzet?

Het blijkt toch mogelijk om de exacte afzetpunt te bepalen ? Dus waarom moeilijk doen over een ongeldige sprong?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Bij verspringen meten ze vanaf de probeer-lijn, omdat dat zorgt voor een eerlijke vergelijking tussen alle atleten. Het afzetpunt kan variëren en als elke sprinter of springer zijn eigen afzetpunt zou kunnen kiezen, zou het de resultaten oneerlijk maken.

Daarnaast zijn er regels om te voorkomen dat atleten zich op overtredingen beroepen. Het meten vanaf de probeer-lijn maakt het eenvoudiger om te controleren of een sprong geldig is en voorkomt discussies over de exacte positie van de afzet.

Hebben jullie ooit een sprong gezien waarvan je dacht dat hij niet goed gemeten was? Deel jullie ervaringen!
2 maanden geleden
Bepalend voor een goede sprong is een goede aanloop. Het zou snel een saaie sport worden als alleen de afstand van afzet tot landen zou tellen, waarbij elke sporter zelf zijn ideale afzetpunt kan bepalen.

Juist de hele combinatie van snelheid, paslengte, afzetkracht en techniek van springen en landen maakt verspringen een uitdagende sport.

En ergens vind ik het ook heel logisch. Ik doe niet aan atletiek, maar moet wel eens in een weiland over een sloot springen. Dan is er ook denkbeeldige afzetlijn. Zet ik af voor die lijn, haal ik misschien de overkant niet. Zet ik af na die lijn, lig ik sowieso in het water.

Bij sporten als hoogspringen en fierljeppen is het ook een belangrijk onderdeel van de sport dat de aanloop goed is, zodat je precies met het goede been op de goede plek uitkomt bij je laatste pas, om de sprong goed te kunnen maken. Een goede aanloop is gewoon een belangrijk aspect van dit soort sport onderdelen. Komt een sporter 10cm voor de lijn uit voor de afsprong, dan is dat gewoon geen goede prestatie en dat zie je dus terug in de gemeten afstand.
2 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing