Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is hardlopen zo verslavend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het geeft je een heerlijk ontspannen gevoel als je daarna gedoucht en wel bij zit te komen;-)
En dat gevoel wil je elke dag wel toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Behalve bovenstaande antwoorden: je maakt endorfinen aan, dat is een lichaamseigen stof die vergelijkbaar is met morfine. En dat is nogal verslavend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vanwege de stofjes die je lichaam aanmaakt tijdens het hardlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geeft je een gevoel van vrijheid en rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hard gaat lopen (of intensief sporten) komt er een stofje vrij; endorfine. Dat zorgt voor een gelukzalig/euforisch gevoel. Ook werkt het pijnonderdrukkend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is het gevolg van Endorfine. Je eigen lichaam maakt deze stoffen zelf aan, en? je kunt er inderdaad verslaafd aan raken. Je voelt je, je dan pretiger. Dit fenomeen zie je in de sport hardlopen: met name duursporters zoals marathonlopers en lange afstands wielrenners kennen de endorfinekick maar al te goed, vaak is het de combinatie van endorfine en adrenaline die ze in staat stelt topprestaties te leveren. Hier kan de verslaving zo hard doorwerken dat vaak zelfs met een blessure doorgetraind wordt. Wanneer door omstandigheden een periode niet kan getraind worden onstaan afkickverschijnselen zoals saccharijnig worden en een enorme drang naar meer trainen hebben, maar ook heftiger verschijnselen zoals trillen, stemmingswisselen,verstrooidheid en dissociatie, depressiviteit, agressisiviteit etc. Sporters die met hun carriere stoppen, moeten in de regel rustig afbouwen om al te heftige afkickverschijnselen tegen te gaan. Natuurlijk is deze verslaving niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk en dat geld zeer zeker voor de duursporters. Zoals de ultra/marathonlopers en wielrenners, en degene die aan traitlon meedelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je zo trots op je zelf gaat worden,je gaat steeds betere eisen stellen,je wilt langer en harder lopen

je moet en zal in de toekomst een marathon lopen

je hebt een doel,zorg dat het geen obsessie wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het de hele ervaring is. Ik heb afgelopen weekend de 10km in Rotterdam gelopen (eerste keer dat ik zo'n loop doe).

Eerst trainen, trainen, trainen en dan de loop zelf, waanzinnige ervaring, starten en finishen op de Coolsingel. De hele ervaring is waanzinnig en geeft echt een kick!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet voor iedereen verslavend.
Ik heb verschillende pogingen gedaan om er een verslaving van te maken, maar ik ben gestopt.
Ik heb alleen gerent, met vrienden, met muziek, zonder muziek, maar ik zag er elke keer weer tegenop en voelde me wel goed na afloop maar daar bleef het dan ook bij.
Maar ik ben nu verslaafd geraakt aan zwemmen dus misschien is sport wel verslavend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege de endorfine die je aanmaakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing