Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn goede hardloopschoenen ook goede wandelschoenen (of andersom) ?

Ik ga over 2 maanden intensief met hardlopen beginnen. tevens wil ik na de vakantie gaan trainen voor de nijmeegse 4daagse, dus flinke wandeltochten maken.
nu was ik al van plan om voor de 4 daagse goede wandelschoenen te kopen.
en er is mij een tijd terug aangeraden om voor het hardlopen betere schoenen te kopen dan die ik nu heb (Nike).
nu is mijn vraag dus : kan ik goede hardloopschoenen ook goed gebruiken voor het normale wandelen?
of goede wandelschoenen voor het hardlopen?
of moet ik voor beide sporten een apart paar kopen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik ben een echte wandelaar en heb dus goede wandelschoenen, zowel lage als hoge. Voor een wandeling als de Nijmeegse vierdaagse vierdaagse heb je wandelschoenen nodig voor vlak terrein. Dit kunnen vrij soepele wandelschoenen zijn.
Ga bij het kopen naar een goede winkel en bespaar niet op deze schoenen. Hier krijg je echt spijt van. Koop ook goede wandelsokken.
Voor meer info over wandelschoenen; zie link

Het verschil tussen wandelschoenen en hardloopschoenen zit in de demping. Deze is nodig omdat je steeds met enige kracht op je voeten terecht komt. Als je als wandelaar op hardloopschoenen gaat wandelen ontstaat er een branderig gevoel onder de bal van de voet. Dit komt omdat het zachtere dempingsmateriaal van een hardloopschoen voor meer wrijving zorgt.
Als je gaat hardlopen op je wandelschoenen krijg je las van je gewrichten omdat de demping niet hoog genoeg is.
Ook hardlooplschoenen moeten goed op jou loopgedrag afgestemd zijn. Ook hiervoor geldt: Ga naar een goede winkel en laat je goed voorlichten.

Dus twee paar verschillende schoenen kopen. Met een beetje geluk slaag je daarvoor in dezelfde winkel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Natuurlijk bestaat er geen moeten, maar mij lijkt het beter om 2 paar te kopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelf loop ik halve marathons en heb ik de Roparun van Parijs naar Rotterdam gelopen. Ik kan je een ding vertellen. Met je lichaam moet je niet spotten.

Als je gaat hardlopen ga eens langs een erkende hardloopzaak, daar kan je een test doen om te kijken of je normaal loopt of een afwijking hebt. Dan krijg je schoenen die erbij passen hierdoor worden je knieen een stuk minder belast. En daardoor is je houding beter en kan je beter en makkelijker lopen.

Hardloopschoenen hebben geen vering en zijn veel te stug om goed mee te rennen, doe dat dus echt niet. Ik durf te wedden dat je binnen een jaar je lichaam gesloopt hebt en amper meer kan bewegen. Je lichaam gaat eraan kapot.

Koop twee aparte schoenen en bezuinig er vooral niet op. Het is niet zo dat duurder beter is, maar het gaat erom dat er mensen met verstand bij kijken en die test is gratis als je bij ze schoenen koopt. Maar het is echt noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de jaren tachtig liepen veel mensen de Kennedy mars op hardloopschoenen. Tegenwoordig zie je ze nauwelijks nog onder de serieuze wandelaars. Persoonlijk zou ik ook 2 paar aanschaffen. Al is het maar dat je niet in de regen wil wandelen met je hardloopschoenen.

Tsja, de hardloopschoen..commercie, beterweters, pronatie, supinatie, trends... Laat je niet gek maken; angst is een slechte raadgever. Want, stel je voor, misschien ben je gewoon gezond en kun je met schoenen van een bekend merk die goed zitten heerlijk a/d slag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt inderdaad dat er vooral in (de soort) demping een groot verschil zit in hardloopschoenen en wandelschoenen. Ook bieden wandelschoenen over het algemeen meer ondersteuning. Zelf wandel en hardloop ik het liefst op voeten zonder demping. Wanneer je hierin getraind bent en sterke voeten hebt kan je hierop zowel de 4-daagse als een marathon lopen. Echter vereist dit wel een goede training, rustige opbouw en aanvullende oefeningen voor je footcore. Je kan er ook voor kiezen om dit rustig op te bouwen door eerst op schoenen met minder demping te lopen voordat je ervoor kiest om helemaal zonder te gaan.

Kortom, wanneer je gewent bent om op schoenen zonder demping te lopen en je voeten sterk zijn, kan je barefoot schoenen gebruiken voor zowel wandelen als hardlopen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing