Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat ik na het zwemmen altijd zoveel vastzittend slijm in mijn keel heb zitten?

Vandaag weer een zwemtraining afgerond, net als de afgelopen weken zit er na het zwemmen een brok slijm (snot?) vast in mijn keel. Na flink wat rochelen en hoesten raak ik het wel kwijt, maar liever heb ik het probleem uiteraard helemaal niet.

Waar komt dit vandaan, ik ben verder niet grieperig ofzo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
7.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik kan een aantal dingen bedenken - maar dat is meer *bedenken* dan dat ik het weet. Kijk zelf of je iets aan mijn gedachten hebt.

Misschien heb je last van het chloor. Zie onderstaande Bronnen voor discussies over dat thema.

Misschien droogt je keel uit. Dit gebeurt vooral wanneer je tijdens het zwemmen door je mond ademt.

Misschien slik je minder. Normaal gesproken slik je automatisch je speeksel en slijm door. Maar probeer maar eens te slikken terwijl je naar het plafond kijkt - dat gaat moeizaam. Die houding is precies de houding die je continu aanneemt wanneer je bijvoorbeeld schoolslag zwemt. Als je minder slikt, wordt je slijm minder afgevoerd, en krijg je op den duur een ophoping.

Misschien komt het door de horizontale EN vooroverliggende houding in zijn algemeenheid. Slijm dat achterin/bovenin de keel ontstaat, zeg maar waar de neus in de keel uitmondt, vloeit normaal gesproken vanzelf naar beneden en is dan weg. Ook bij rugligging vloeit het nog enigzins vanzelf weg. Bij de buikligging van het zwemmen kan dat slijm slechts moeizaam weg.

Misschien drink je voor of tijdens het zwemmen andere dingen dan normaal. Sommige drankjes zorgen voor meer of andere slijmvorming dan normaal.

Zoals gezegd, dit zijn maar wat dingen die mij te binnen schieten. Misschien kun je zelf experimenteren om te kijken of één van deze dingen daadwerkelijk jouw slijmprobleem veroorzaakt.
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan zijn ik weet niet of je in chloorwater zwemt. Als er veel chloor in het water zit slaat het vaak op je keel en dan heb je echt zo´n brok in de keel. Vaak helpt het als je een pepermuntje neemt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding