Waarom nog geen schijfremmen in de Tour?
???
Er staat toch letterlijk:
"In de >regen< of op een >droge weg< remmen maakt de rem niks uit. Je zult er ook na een >zware afdaling met veel remmen geen carbonwielen mee opblazen< zoals met oververhittende velgremmen wel eens gebeurt." Lijken mij de argumenten tegen velgremmen. Ik neem aan dat regen / stof dus een probleem kan zijn. Het opblazen-argument lijkt me helemaal duidelijk gesteld.
Ik heb nog geen prof met een 'opgeblazen' carbonwiel voorbij zien komen. Is dat meer iets voor amateurs die niet kunnen dalen?
"Bij regen of stof maakt het niet uit welke rem je gebruikt." Er worden dus drie argumenten genoemd, je kan het daar wel of niet mee eens zijn, maar ze zijn zeker genoemd. Deze site noemt ongeveer dezelfde nadelen voor velgremmen:
http://www.fietspraat.nl/index.php/materiaal/175-schijfremmen-of-velgremmen Vergelijking Welk remsysteem is nu het beste? Hierbij willen we niet het verschil tussen mountainbiken en racefietsen benoemen, maar een meer algemene benadering geven. Enkele nadelen van velgremmen zijn: bij >nat weer< verliezen ze een groot deel van het remvermogen;
velgremmen zijn gevoelig voor >vuil<. Dit is vooral bij mountainbiken een groot nadeel.
Zodra de velg onder het vuil zit gaat dit ten koste van het remvermogen en daarnaast zal de velg veel sneller slijten; zodra (door spaakbreuk of welke reden dan ook) er een slag in het wiel zit kan met een velgrem niet meer geremd worden. Vaak moet het remsysteem dan 'open' gezet worden, omdat anders het wiel niet meer vrij kan ronddraaien; een versleten velg kan gevaarlijke situaties opleveren, waarbij ernstige ongelukken kunnen gebeuren. Het remoppervlak wordt op een bepaald moment zo dun dat het de druk van de band niet meer aankan. Als dan een keer hard wordt geremd springt dit hele remvlak er dan vanaf (zie onderstaande foto) Niet dat de schijfrem weer geen andere problemen veroorzaakt, maar als die problemen zwaarder wegen zullen de teams die nu testen vanzelf weer teruggaan naar velgremmen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.