Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik in een organogram duidelijk maken dat het om een adviserende rol gaat?

Het gaat hierbij om de structuur van een sportvereniging. Het bestuur wil oud/ereleden graag structureel betrekken bij de vereniging door maandelijks in gesprek te gaan met deze mensen. Hierbij spelen zij dus een adviserende rol bij de beslissingen van het bestuur.
Hoe geef je deze structuur aan in een organogram? bv door middel van een horizontale stippellijn van uit het bestuur? Zie toegevoegde afbeelding voor iets wat ik snel in elkaar heb gezet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De ereleden adviseren -zoals ik het begrijp- niet vanuit hun lidmaatschap van de ALV maar vanuit hun deskundigheid. Dat geldt ook voor de oud-leden. Er is dus geen formele relatie; hiërarchisch noch horizontaal. Daarom dient de lijn tussen ereleden en bestuur onderbroken te zijn. Dat heb je ook gedaan.

Om nog wat duidelijker te maken dat ze los staan van de organisatie zou ik ze nog wat verder naar rechts zetten. Zodat ze duidelijk buiten de hark staan.

De oud- en ereleden is een verzameling van individuen maar zijn dus geen eenheid of organisatie. Om dat verschil te verduidelijken zou ik een ander figuur gebruiken dan een rechthoek. bijvoorbeeld een cirkel. Dat refereert aan het Venndiagram waarin een rondje of ovaal dat staat voor een verzameling.

Verder zie je in dit soort situaties nog wel eens dat er van de lijn een pijtje is gemaakt (richting bestuur), waarmee de richting van de input wordt geschetst. Dat is strikt genomen echter niet zuiver want dat gaat over de inhoud van de relatie en niet alleen over het bestaan van en de hiërarchie tussen eenheden, waarover organogrammen namelijk horen te gaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
En dan vergeet ik nog je vraag...
In een organogram kun je niet duidelijk maken dat het een adviserende rol betreft omdat het organogram niet over de inhoud van de relaties gaat. Maar je kunt het oplossen door in het rondje te zetten: "Adviesraad ere- en oudleden"
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank dat verheldert het een en ander. Hiermee kan ik aan de slag!

Andere antwoorden (1)

Je kunt [adviseur1]----- [Bestuur] ----[adviseur2]
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: