Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke vechtsport kun je doen als je slechthorend bent?

Slechthorende of dove personen moeten ook zo een sport kunnen doen als ze hun apparatuur in hun oren nodig hebben of anders niks kunnen horen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat echt om vechtsports. atltiek, wielrennen en tennissen kan makkelijk

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan toch gewoon je apparatuur uit doen en aan alle vechtsporten meedoen. Wellicht even de scheids/officials inlichten bij evenementen (dat een geluidssignaal waarschijnlijk niet overkomt).
ronron1212
10 jaar geleden
Daar heb je geen gehoor bij nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me bij de trainingen niet handig, je moet de instructies kunnen horen, niet iedere trainer kan of wil zich aanpassen aan mensen met een beperking.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kan elke sport doen die je wil, zolang jij en je instructeur/mede-sporters maar in oplossingen denken :-)

Zelf doe ik mijn gehoorapparaten altijd uit bij het sporten. Dan hoor ik dus inderdaad niks meer, maar echt last heb ik daar nooit van ondervonden. Ik los dit meestal op door goed aan te geven dat ik slecht hoor en dat mensen mij dus bij het spreken moeten aankijken, maar ik heb het voordeel dat ik redelijk goed kan liplezen en ik weet niet of dat voor jou het geval is?

Bij langere instructies doe ik ze altijd even in, dan verteld mijn instructeur wat de bedoeling is, dan doe ik ze weer uit en ga ik trainen :-) Mijn instructeur weet dat aanwijzingen tussendoor geven bij mij geen zin heeft, en daarom zorgt hij dat hij de informatie en aanwijzingen meer op gezette momenten geeft wanneer ik hem of kan liplezen of mijn apparaten in heb. Ik heb hem simpele gebaren geleerd voor de belangrijkste mededelingen als stoppen/beginnen, hoger/lager, links/rechts, volgende, omwisselen etc. (en ook voor 'doe ff je gehoorapparaten in' :P)
Dat hoeft helemaal niet officiële gebarentaal te zijn, zolang jij en je instructeur elkaar begrijpen gaat het goed. Dit kun je ook met eventuele mede-sporters af spreken.

Verder is het wel handig om GOED aan te geven wat je wel en vooral wat je NIET hoort zonder apparaten en hoe hier best mee om gegaan kan worden. Ik zelf kan me bijvoorbeeld doodschrikken als iemand mij ineens onverwacht van achter benaderd, ik heb liever dat als mijn instructeur iets wil zeggen hij mij van zij benaderd of van voren, zodat ik hem zie aankomen dan dat hij van achter ineens op mijn schouder tikt ;-)

Je kunt ELKE (vecht)-sport doen die je wilt, zolang je maar een instructeur en eventueel mede-sporters hebt die bereid zijn om zich aan jou aan te passen. Het is een kwestie van gewoon beginnen, en dan loop je vanzelf tegen dingen aan die bij jou wat anders gaan dan bij goed-horende. Daar zoek je dan een oplossing voor en voila: je kunt door met sporten :-) Het zal je meevallen hoe weinig problemen je tegen komt, en je wordt vanzelf heel creatief in het oplossingen bedenken.
Ga gewoon lekker beginnen en geniet van het sporten! Overal valt een mouw aan te passen.

Mocht je toch nog ergens tegen aan lopen, mag je me altijd in een PB-tje vragen mee te denken. Ik heb vele sporten gedaan, en veel slechthorende en Dove vrienden die sporten, dus we willen best met je meedenken! :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heel erg bedankt. dit heeft mij geholpen, dat liplezen is lang zo gek nog niet hè?

Andere antwoorden (4)

Ik zou schermen proberen
(Lees meer...)
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is nou net een sport die ik wat minder geschikt vind voor slechthorenden. Het kan natuurlijk wel, er is wel een mouw aan te passen, maar echt de handigste keuze is het niet...Door de helm die je voor je gezicht draagt is namelijk het gezicht niet meer te zien en is liplezen/gezichtsuitdrukkingen aflezen onmogelijk geworden, en juist dat is erg belangrijk voor slechthorenden ;-)
Aikido is heel goed mogelijk, je kunt ook deelnemen aan de trainingen van kickboksen en judo, de wedstrijden zou ik overslaan. Bespreek met de sportschoolinstructeur wat je beperkingen zijn en vraag naar de mogelijkheden. Dat zijn er meer dan je denkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf een aantal vechtsporten beoefend:
- Judo
- Aikido
- Kung-Fu
- Nunchaku
- Jiu Jitsu
- Nin Jitsu
- Thai boksen (kickboksen)

Van elk van deze zou ik niet weten waarom je dat niet zou kunnen doen als je doof bent.
Voor andere vechtsporten / vechtkunsten (Hapkido, Teakwando, etc) zie ik ook niet zo snel beperkingen.

Echter, het zal wel wat aanpassingen vergen, van zowel docent als van de leerlingen (en jij zelf natuurlijk). Zo lang de docent het geen probleem vindt, is er altijd wel een mouw aan te passen. Loop gewoon bij een sportschool / dojo naar binnen en vraag naar de mogelijkheden. De meeste docenten zullen het wrs geen enkel probleem vinden.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, ik zou niet weten welke vechtsport je niet zou kunnen doen al zal het wat aanpassingen vergen voor de scheidsrechter.
ronron1212
10 jaar geleden
Helemaal mee eens ++ heb zelf hierin ook nooit een beperking ondervonden.
Ik beoefen zelf Judo en ik vindt het een geweldige sport, het is een sport op gevoel. Op gevoel leer je zelfs nog meer! Ook wedstrijden zijn te doen, deze zijn echter wel moeilijker omdat je moet beginnen en stoppen op commando.

M.V.G
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding