Waar vind ik methoden voor psychische sporttraining?
Ik roei, en daarbij doe ik mee aan wedstrijden. Afhankelijk van de lengte van de baan duurt zo'n wedstrijd 2 tot 30 minuten. Gedurende die tijd moet ik maximaal vermogen leveren.
Mijn lichamelijke conditie is helemaal top. Ik heb meer kracht, snelheid en uithoudingsvermogen, en vooral meer duurvermogen, dan mijn vrienden (althans, de niet-roeiers), mijn familieleden, en mijn collega's.
Maar soms loop ik tegen een psychische begrenzing aan. Vooral als ik in de acht roei, denk ik wel eens: ik zou best een tandje minder hard kunnen trappen, dan is het een stuk minder vermoeiend, en niemand zal het merken.
Nu kan ik me daar wel overheen zetten en toch maximaal blijven trappen, maar toch... als er iets moet worden getraind, is het eerder mijn psyche dan mijn lichaam. Ik weet dat ik nóg meer kan geven als ik mijzelf train om meer te *willen* geven.
Het lichaam kan best een tandje harder... als de geest wil meewerken.
Waar vind ik tips en methoden voor een dergelijke psychische sporttraining?
Toegevoegd na 2 minuten:
En dan vooral voor de langere wedstrijden. Twee minuten maximaal gaan is een eitje, maar tien minuten is al wat pittiger, en 20 tot 30 minuten is echt een uitdaging. Ik zoek vooral een psychische training voor die laatste categorie, waarbij je dus dóór moet gaan, ook als het "pijn doet", ook als je spieren protesteren, ook als "de wereld om je heen wegvalt".
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.