Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil met hardlopen beginnen, ik durf over dag niet hard te lopen, is dit een soort schaamte ?

Met een Racefiets fietsen heb ik geen enkel probleem, maar met hardlopen wel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
waar schaam je je precies voor? heb je eens naar buiten gekeken naar andere hardlopers? Ik zie mannen en vrouwen lopen, dik, dun, oud, jong en alles ertussenin.
Ritsuka
11 jaar geleden
en in de avond hardlopen vind ik persoonlijk ook leuk, dus kun je ook doen als je dat prettiger vind
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ik aangekeken word, maar als je erover na gaat denken krijg je een onrust gevoel en gedachte en door dat ga ik niet snel hardlopen. S'avonds, ze zeggen dat het juist slecht is, omdat de uitlaatgassen gaan dalen, maar ik weet niet of dat een fabel is, want je wilt niet weten wat we allemaal inademen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Mensen zijn veel te druk bezig met nadenken hoe ze eruitzien voor anderen om zich druk te maken om hoe anderen er bij lopen ;) En dan nog? wat maakt het uit dat iemand even naar je kijkt? Als je goed oplet zul je zien dat eigenlijk iedereen altijd wel even kijkt naar iemand die passeert, en daarna weer bezig gaat met zijn/haar eigen ding. Als ik iemand zie hardlopen denk ik juist altijd 'goed bezig, lekker sportief' en zeg gewoon goedemiddag/avond.
Ritsuka
11 jaar geleden
Snelheid hoeft ook niet, zorg eerst dat het ritme er in zit, en dat je techniek goed is. Snelheid en afstand komen later.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik herken het! Had ik in het begin ook. En... je moet er gewoon even doorheen. Elke stap was er eentje voor mij.
- hardloopschoenen kopen
- De eerste keer lopen samen met een vriendin
- de eerste keer in mijn eentje lopen
- de eerste keer eerst mijn kinderen naar school brengen (waar ik werk) en van daaruit gaan hardlopen: mijn collega's die me in hardloopkleren zagen dus
- medehardlopers groeten
- toegeven dat ik het eigenlijk best heel leuk vind...
- trots zijn dat ik zo goed voor mezelf zorg dat ik hardloop Dus, ik kan niet anders zeggen dan: gewoon doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat klopt, ik denk dat ook als ik iemand anders zie, dat onzekerheid en denken zit vast tussen de oren Ik ga s'avonds proberen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Haivon, bestaat er een hardloop shirt met rug vakje? want ik heb een wielren shirt met achter rugvak maar ik weet niet of je darmee kunt hardlopen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik vind dat zelf niet zo prettig, dat hobbelt zo op je rug tijdens het lopen.
Moet je eens proberen, misschien wil het wel als je shirt strak zit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dat niet kunnen vinden. Wel een broekje met een HEEL klein vakje achterop. Maar ik heb wel een jasje, en een tweede jasje waar je de mouwen kunt afritsen, zodat ik in de zomer ook zakken heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herrinner jij je nog iedereen die je hebt zien hardlopen?
Iedereen vergeet dat soort dingen heel snel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Haivon, O ik moet me paspoort en telefoon wel mee nemen, misschien water maar denk het niet. @Mobie, Haha, nee geen één, bedankt voor 't andere beeld, ik begrijp het nu wel beter, je geeft een goed voorbeeld als je hardloopt, anders blijf je het uitstellen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het ook nooit raar als ik anderen zie hardlopen. Alleen aan het beeld van mezelf in hardloopkleren moest ik wel wennen. Maar dat gaat echt over hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Trak broekkie of wijde broek, ik heb een Termo Set, ik heb daar geen ervaring mee dus dacht keer in de winter mee te fietsen, was geen aanrader -bloost- , ik denk dat je nog iets over heen moet doen, maar misschien word het dan weer te warm.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Alle begin is moeilijk, blijf je zelf, ga hardlopen in kleren waarin je je comfortabel voelt. Je hoeft geen speciale outfit aan te schaffen. Wel goede schoenen. Het gaat erom dat je het wilt!
Ben zelf op latere leeftijd begonnen boven 55jr in het begin doorbijten en dacht weleens dat mensen dachten "moet je dat ouwe mens zien lopen" maar ik deed het wel en daar gaat het om en je gaat een stuk beter voelen zowel fysiek en mentaal.
Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belachelijker dan een fietser met zo'n lijp broekje op een kontwig zal je er niet uitzien. Dat was een halfslachtige poging tot relativering.
Lijkt me duidelijk geval van schaamte.
Vraag is een beetje vaag. Het psychologische verschil tussen wielrennen en hardlopen zit vermoedelijk erin dat je bij wielrennen snel aan iemand voorbij kan zoeven, terwijl je bij hardlopen soms tientallen secondes binnen kijk- en praatafstand bent van een voorbijganger.
Veel mensen zweren bij een muziekje opzetten tijdens het hardlopen om zich af te sluiten (en niet aangesproken te worden).
Je over zo'n drempel zetten is natuurlijk heel persoonlijk en blijft misschien een oefening. In ieder geval succes gewenst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha inderdaad bij het wielrennen stroomt er adreline door me lichaam als ik iemand in haal. Muziek onder het fietsen of hardlopen kan hinderlijk zijn tussen het verkeer, als je het allemaal in de krant leest over ongelukken met muziek op.
Ritsuka
11 jaar geleden
Dan neem je een rustige route door de weilanden heen in plaats van in de binnenstad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weilanden is nog te ver, zit wel wat rustige plekken hier, het is gelukkig geen Den Haag of R'dam A'dam
Ik ga zelf altijd door het bos of door de polder. maar als je in de stad woont gaat dat inderdaad wat lastiger.
Maar ik zal gewoon oortjes in doen en lekker genieten van de omgeving en je muziek. Als ik een hardloper zie ga ik eerder denken: ajj.. dat moet ik ook doen. Dus niks om voor te schamen hoor! Je wordt niet ineens anders aangekeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké bedankt, woon in Gelderland lekker rustig

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding