Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor sport kan je doen as je zwakke knieen en een zwakke pols hebt?

Ik ben vorig jaar zowel aan mijn knie als aan mijn pols geopereerd. met beide kan ik niet veel op het moment maar ik wil wel graag sporten. weet iemand een geschikte sport?
Ik vind denksport niet leuk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Dan houdt het snel op. Sporten is bijna per definitie overbelasting van het lichaam, en als je zowel aan de benen als aan de armen (al) problemen hebt, is eigenlijk vrijwel elke intensieve sport of teamsport uitgesloten. In ieder geval voorlopig.

Je zou kunnen denken aan iets als fitness, waarbij je de aangetaste lichaamsdelen wellicht een beetje kunt ontzien, maar loopt daarbij wel het risico weer andere lichaamsdelen te overbelasten.

Voorlopig ziet het er naar uit dat je het beter even bij wandelen en fietsen kunt houden (niet te intensief, denk aan je knie - daar moet je nog een heel leven mee). Vraag desnoods je huisarts of hij nog tips voor je heeft, want het aantal sporten dat je zittend met één arm kunt beoefenen is natuurlijk wel vrij beperkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwemmen belast je gewrichten relatief weinig, het is daarom misschien een goede manier om weer wat kracht in je spieren en aanhechtingen rondom je knieën en polsen op te bouwen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwemmen zou een goede keus zijn: het water draagt je als het ware, je hoeft je niet erg in te spannen en krijgt toch beweging. En vrijwel geen kans op blessures! Bovendien zal het warme water aangenaam aanvoelen aan je gewrichten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De volgende sporten zijn te beoefenen met zwakke knieën en een zwakke pols:

pokeren (ook andere kaartspellen)
puzzelsport.
eventueel darten, ligt eraan hoe sterk je andere pols is.
zwemmen

eventuele hobbies die je kan doen met dezelfde conditie:
wenskaarten maken
het schrijven van gedichten/verhalen/boeken.
schilderen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende sporten waarbij je je spieren traint zonder je gewrichten al te zwaar te belasten.

Zwemmen
Stap in het water, laat je achterover zakken en je merkt dat je maar weinig hoeft te doen om te blijven drijven. Het water duwt je lichaam omhoog en biedt overal ondersteuning. Door rustig te bewegen is de belasting op de gewrichten minimaal. Je spieren doen het werk en worden snel sterker als je het zwembad een paar keer per week opzoekt.

Duiken
Duiken heeft ten opzichte van zwemmen als nadeel dat je een zware zuurstoffles op je rug moet dragen, maar als voordeel dat je een extra dimensie aan het zwemmen toevoegt. Bij een duikschool kun je leren hoe je de zuurstoffles in het water kunt ombinden en afdoen. Bij gewrichtspijn is dat ideaal, want in het water merk je niks van het gewicht van de fles. Je belast je gewrichten dus niet, terwijl je met duiken wél je spieren traint.

Aquarobics
Ook bij aquarobics profiteer je van de kracht van het water. Je staat tot je buik of tot je schouders in het water en traint vooral de spieren in buik, benen en billen. Aanmoedigingen helpen je om intensief te bewegen. Wie moeite heeft om zichzelf te motiveren, heeft veel baat bij de opzwepende muziek en de aanmoedigingen van de train(st)er.

Aqua Zumba en Aqua Jogging is ook aan te raden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zwemmen al gebrobeerd maar dat is ook pijnijk aan mijn knieem door de herhalende beweging van de knie...
Juist voor mensen met beperkingen en blessures heb je speciale "medisch fitness".

Medisch fitness is een vorm van fitness onder begeleiding van een fysiotherapeut, waarbij het trainingsschema zodanig is opgesteld dat u, ondanks uw beperkingen toch kunt sporten.
Ook kunt u medisch fitness zien als aanvulling op uw revalidatie na een blessure, één en ander in overleg met uw behandelaar (fysiotherapeut).

Het doel van medisch fitness is door middel van training de conditie/belastbaarheid te vergroten, zowel totaal (algehele conditie) als lokaal (klachtengebied).
Hierdoor ontstaat een beter evenwicht tussen belasting (wat u met uw lichaam doet) en belastbaarheid (dat wat uw lichaam kan hebben).

Voor wie?
Deze trainingen zijn bedoeld voor mensen met:

* Knieklachten
* Rugklachten, bekkeninstabiliteit
* Nek- en schouderklachten
* Long aandoeningen
* Reumatische aandoeningen
* Hart- en vaatziekten
* Neurologische aandoeningen

Er is vast wel een sportschool of fysiopraktijk in de buurt die dit geeft.

http://www.dekorte.nl/index.php?option=content&task=category§ionid=11&id=33&Itemid=54

http://www.fysioxtra.nl/medisch-fitness/

http://www.personalperformancetraining.nl/medisch-fitness/wat-is-medisch-fitness/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewichtheffen. Ookal klinkt het niet logisch om met zwakke gewrichten zware gewichten te tillen, versterken deze gewichten juist de spieren om de gewrichten heen. Met de loop der tijd worden ook de pezen en zelfs gewrichtsbanden versterkt. Belangrijk is dan wel om met een licht gewicht te beginnen en rustig op te bouwen. De focus moet altijd liggen op techniek, niet op gewicht.

Goede oefeningen om mee te beginnen zijn squats, deadlifts, bench press, overhead press en pullups. Deze werken allemaal meerdere spiergroepen en gewrichten, zodat je je lichaam op een 'evenwichtige' manier ontwikkelt. Belangrijk is ook om voldoende te rekken en strekken om de spieren en gewrichten soepeler te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wedden dat ook jij denksport leuk kan gaan vinden? Verdiep je eens in mnemonics. Lees een ebook van Dominic O'Brien. En verdiep je anders ook eens in snelrekenen.

Ook hier iemand die last heeft van zwakke knieën. Gelukkig kan ik dit sterker maken, door voorzichtig te squatten. Verder moet je denken aan; fietsen, zwemmen, wandelen, vliegeren (geen powerkiten), aangepaste vorm van krachtsport met vrije gewichten.

Heb jij ervaring met het supplement: glucosamine? Dit kan de last tegengaan.

Als je begint aan krachttraining, zou ik eens vragen op een bodybuilding forum hoe jij met deze "beperkingen" toch fatsoenlijk kunt trainen. Hier vind je allerlei soorten oefeningen: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html
En voor voeding zou je de e-books van Lyle Mcdonalds kunnen raadplegen. Want ook dat is een essentieel onderdeel van krachtsport.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding