Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Maakt het iets uit of je een half uur achter elkaar sport of 3x per dag 10 minuten?

Ik heb sinds kort thuis een crosstrainer. ik ben heel enthousiaist begonnen maar hou het niet lang vol, meer omdat het zo lang duurt. nu vraag ik me af of het iets uitmaakt of ik een half uur achter elkaar op dat ding sta (en beweeg natuurlijk :) ) of dat ik het verdeel over 3x per dag 10 minuutjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag ; dat vroeg ik me ook af, dus heb ik het net toevallig vorige week aan mijn diabetes-arts gevraagd. ;) . (Want ene half uur op de hometrainer gaat hem ECHT niet worden bij mij ; een uur door de maisvelden fietsen met een tussenstop in een verre) supermarkt echter is geen probleem gebleken. Ga straks weer effe lekker stampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zet je crosstrainer voor de tv of zet muziek op waar je met het ritme mee kan bewegen dan wordt het al een stuk minder saai van, voor de muziek doet wonderen dan kan je ook meegaan met de versnellingen en tempo wisselingen in de muziek.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Het is beter om langer achter elkaar te sporten, dan bouw je uithoudingsvermogen op doordat je hartslag constant hoger is dan normaal. Misschien beginnen met 3x10, dan 2x15, 2x20 en uiteindelijk 30 a 40 minuten aan elkaar als je daar klaar voor bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het puur gaat om de beweging an sich, van '30 minuten per dag intensief bewegen' c.q. calorieën verbranden en je spieren gebruiken : nee. Als je daarvoor, bijvoorbeeld, 10 keer de trap op en af moet lopen , maakt het niet uit of dat tien keer achter elkaar is, twee keer blijf of elk uur één.

Wil je echter je conditie verbeteren, vet verbranden of je suikerspiegel verlagen, dan is het zaak dat je iets langer achter elkaar iets intensiever beweegt. ofwel; dat je hartslag omhoog gaat (niet te hoog trouwens) en je 'moe' wordt. Vaak is dat toch wel de bedoeling.

Het beste wat je kunt doen is opbouwen. Dus als tien minuten wel zo ongeveer je tax is, doe dan de hele week (2 of 3 keer) 12, daarna (twee keer) 15, dan 20, tot je een half uur achter elkaar geen probleem meer vindt. Want geloof me ,dat komt vanzelf.

En probeer het trainen zelf leuker te maken. Zet een muziekje op, een MP3speler, of pak er als je je handen vrij hebt een boek bij ofzo. (Op een crosstrainer wil dat denk ik niet, maar op een hometrainer of loopband vlieg je handsfree toch niet uit de bocht).

Wil je dus echt een betre conditie en spieropbouw bewerkstelligen, dan kun je toch het best naar die één keer 30 minuten, of twee keer 20. Gaat het er puur om dat je niet de hele dag op je kont zit, dan kun je ook meerdere korte periodes doen, maar probeer dan weer boven die 30 minuten uit te komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik doe het omdat het goed is voor de spieren en mijn rug en als hulp om af te vallen/op gewicht te blijven. omdat ik autistisch ben en adhd heb is het voor mij héél moeilijk om er langer dan 10 minuten op te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso kun je in dat geval beter de beweging afwisselen en de hele dag door steeds kleine stukjes bewegen. Ik doe hetzelfde ; half uurtje fietsen (combineren met boodschappen en mijn nek/arm-oefeningen die ik mijn hele leven lang elke dag zal moeten doen), vijf tot tien keer de trap op, grasmaaien of stofzuigen, half uurtje wandelen, dat werk.
Maar ook maffe dingen ; ik probeer twee keer in de week meer dan 25 km te fietsen, en dan lees ik op de fiets (wat natuurlijk alleen op lange eenzame landweggetjes kan) , alles om het leuk en vol te houden.
Ik heb helaas alleen ADD (al merk ik dat de H wel weer een beetje terugkomt naarmate ik gewicht verlies en een betere conditie krijg) dus de discipline ontbreekt wel een beetje, dus moet ik overal - ook van bijvoorbeeld het huishouden - een spelletje van maken.l
Het maakt zeker uit of je 30 minuten achter elkaar traint of 3 keer 10 minuutjes.
Het verbrandingsproces begint namelijk vanaf 20 minuten, m.a.w. je moet minimaal 20 minuten trainen wil je beginnen met het verbranden van overtollige vetten.

Maar natuurlijk ga je dat niet redden in het begin. Probeer die 10 minuten zo lekker 3 keer per dag, zodat je begint met het opbouwen van conditie. Over een week zou je misschien al op 2 keer 15 minuten kunnen zitten. Waarna je na een aantal weken met gemak 30 minuten kunt volhouden.
Ga zo dus lekker door maar werk ernaar toe dat je uiteindelijk op 30 minuten uitkomt!
Veel plezier!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hangt af met welk doel je op die crosstrainer gaat. Wil je je conditie en uithoudingsvermogen verbeteren dan is het beter om het op te bouwen dus 1 x per dag 10 minuten, als je dan niet verder kunt doe je het de volgende dag weer en zo verbetert je conditie en zal je het steeds langer vol kunnen houden zodat je op een gegeven moment wel een half uur kunt volhouden. Want je lichaam verbrand pas vet en koolhydraten wanneer je tussen de 30 en 45 minuten actief bezig bent. Dus ook als je het doet om af te vallen geld hetzelfde principe. Bouw het rustig op en je zult zien naar een aantal weken dat het steeds beter vol te houden is!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding