Ik vraag me af: als je op een elektrische fiets fiets, krijg je ondersteuning. Lever je dan zelf minder inspanning of verdubbelt de inspanning dan?
Ik zie het als een ideale mix tussen brommer en fiets: je blijft wel bewegen (goed voor conditie) maar bent er veel sneller, wat natuurlijk prettig is.
Omdat je er sneller bent, beweeg je wel korter, maar verbruik je evenveel als bij gewoon fietsen?
kun je grofweg zeggen dat je eigen inspanning verdubbeld wordt? Of span je je toch minder in.
Nu brom ik regelmatig 2 x 15 km, de inspanning is vrijwel nul.
Als ik gewoon fiets is het 30 km fietsen
Als je elektrisch fiets, is het dan te vergelijken alsof je 15 km gefietst hebt?
Ergens heb ik gelezen dat je bij 30 minuten elektrisch fietsen, nog steeds aan de beweegnorm voldoet. Meestal fiets ik veel langer.
Toegevoegd na 33 minuten:
Het geveol dat je altijd meewind hebt begrijp ik, mijn vraag gaat iets verder:
Verdubbelt een fiets de energie die je zelf levert, of krijg je meer dan je zelf levert bij een hogere stand?
Dus in stand 1 1 beetje erbij maar in stand 6 6 beetjes erbij..
Of fiets je bij stand 6 met evenveel energie en krijg je dan veeeel meer hulp erbij. Maw, krijg je meer hulp naarmate de stand hoger is, of is het altijd 2 x zoveel als je zelf al produceert?.
Stel dit: bij stand 10 lever je zelf 10 eenheden energie en krijg je er 10 door de motor. Bij stand 2 lever je 20 eenheden en krijg je er 20 etc.
Is het dan zo dat je bij stand 6 zelf 60 levert en er 60 bij krijgt, of lever je dan bijv 30 en krijg je er 60.
Hoop dat de vraag duidelijk is.
Voor mensen met bijvoorbeeld een longziekte is het ideaal, maar als gezond persoon is het hier in NL nogal overbodig.
Dus bij stand 1 10 eenheden, bij 3 bijv 25 eenheden en bij 6 40 of zo. Maar of dat ook zo is?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.