Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kunnen mensen vuur spugen. Hebben ze dan ook echt het vuur in hun mond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
6.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In hun mond nemen ze een slok brandbare vloeistof, meestal vloeibare paraffine (= kaarsvet).
Dit moet je met veel kracht als hele kleine druppeltjes, verneveld, uitblazen (oefenen met water).

Wanneer je dit richting vlam doet, krijg je het vuur te zien.

Als de vloeistof harder je mond uit gaat, dan de vlam richting je lippen gaat, verbrand je je niet. (al voel je wel de hitte, en kan je haar wel wat verschroeien :-) )

De paraffine is slecht en ongezond voor je, het is kankerverwekkend. Vuurspuwers doen dit ook niet iedere dag. Na een paar keer een act opvoeren moet je je longen rust geven om de rotzooi uit je lichaam te krijgen, voordat je het weer opnieuw doet.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist! Eigenlijk zou men de antwoorden met spiritus of wasbenzine een min moeten geven, omdat dat veel te gevaarlijk is.
walter
12 jaar geleden
Dat is onjuist wat je zegt panteao. Er wordt wel degelijk paraffineolie gebruikt. En dit komt ook in de longen hoor (weliswaar in kleine hoeveelheden maar toch).
Ik heb de info zelf van een vuurspuwer gehad, met wie ik eens sprak. Deze moest voor een show een kleine 2 weken lang vuurspuwen, en deed het daarna dan bewust een maand niet meer.
walter
12 jaar geleden
De link tussen paraffineolie en vloeibare paraffine is toch niet zo gek? Gaat erom dat het in ieder geval geen wasbenzine of spiritus is.

Andere antwoorden (5)

Nee, ze hebben een brandbare vloeistof in hun mond en die spugen ze richting de vlam zodat het lijkt alsof ze vuurspuwen.
Dit heb ik ooit in een televisieprogramma gezien met uitleg en al.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, geen vuur in de mond.
Wel brandbaar spul.

Zelfs ik heb het wel eens gedaan.

Volgens mij deden we dat met wasbenzine.

Voor het effect maak je een fakkel, dat ziet er een beetje indrukwekkend uit.
Je zwaait wat met die fakkel en spuugt daar de wasbenzine naar toe en dan flink sprietsen...

Meer uitleg ga ik niet geven, want het blijft gevaarlijk natuurlijk, zowel die fakkel als die wasbenzine.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het gevaarlijk is, NOOIT met was wasbenzine vuurspugen, maar peutroleum oid gebruiken.
walter
12 jaar geleden
Het resultaat na vuurspuwen met wasbenzine:
http://beeldquiz.ntvg.nl/jaargangen/1997/jpg/1997108670001F.jpg
Nee, want dan zouden ze verbranden en dan deden ze het heus niet. Als je er op let, dan zal je zien dat ze altijd eerst even een beetje water drinken. Dit is om de mondholte en de keel te beschermen tegen verbranding. Vervolgens nemen ze een mondvol spiritus en proesten dat uit in de richting van een brandend voorwerp, bijv. een fakkel. Door het contact met de vlam gaat de spiritus branden en lijkt het net alsof ze vuur spugen. Als dit te lang duurt, dan komt de vlam te dicht bij de mond en krijgen ze problemen. Daarom spugen ze altijd maar een beetje brandbaar spul uit en daarna nemen ze weer opnieuw een beetje in hun mond. Zo weinig dat het vuur geen tijd heeft om hun mond te bereiken, omdat dan de brandbare vloeistof al op is.

Toegevoegd na 3 uur:
sorry momopoyolo, ik had jouw antwoord nog niet gezien, dat lees ik nu pas. Tja en een sterke drank met een hoog alcoholpercentage lijkt me ook wel smakelijker dan spiritus of wasbenzine. Ik zou bijvoorbeeld Strohrum nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vuurspuwen doe je altijd met olie en dus nooit met spiritus, alcohol, benzine, terpentine of wat dan ook. De enige reden dat je niet onmiddellijk je gezicht verbrandt, is dat olie eigenlijk heel slecht brandt. Grofweg heb je de keuze uit drie soorten olie:
Gewone lampolie (op parafine basis)
Speciale vuurspuw olie
Biologische lampolie (koolzaad olie)

Gewone lampolie werkt prima, maar heeft als belangrijk nadeel dat het giftig is. Als je een beetje doorslikt zul je het waarschijnlijk wel overleven, maar je zou je ook kunnen verslikken. Als het spul in je longen komt is het allemaal een stuk vervelender: Daar hou je vrijwel zeker een chemische longontsteking aan over. Ik raad dan ook niemand aan dit spul te gebruiken. Het is wel erg geschikt om je fakkel op te laten branden. Het kost weinig en brandt goed.

Speciale vuurspuw olie (fakir olie) is speciaal gemaakt om mee te vuurspuwen en kan dus weinig kwaad. Zou je denken. Mensen die het weten kunnen zeggen dat dit spul net zo gevaarlijk is als gewone lampolie, maar dat het minder smerig is. Je neemt het tenslotte in je mond, dus da's ook een argument. Extra nadeel ten opzichte van gewone lampolie is dat het onduidelijk is wat er precies in zit. Krijg je dus toch per ongeluk wat van het spul binnen en kom je in het ziekenhuis terecht, kun je de mensen in het ziekenhuis dus niet vertellen wat je binnen hebt gekregen, wat de behandeling op zijn minst lastiger maakt.

Biologische lampolie is plantaardig en niet giftig. Smerig is het wel en branden doet het ook niet al te best, maar je moet wat voor je gezondheid over hebben...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vuur spuwers nemen een brandbare vloeistof in hun mind en spuwen dat in open vuur.
Hierdoor ontstaat een vlam.
Zij doen natuurlijk vooral hun lippen en gezicht met een soort creme beschermen.
Frank
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding