Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar moet ik op letten bij het kopen van een (recreatie) paard of pony en wat is een betrouwbaar adres in NL?

Ik zoek een pony of paard van zo'n 4 jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij...Maar je mag mijn schatje niet

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

eerst weten wat je zoekt (paard, pony)
wil een dier met papieren? (shows, keuringen, fok etc)

ruin of merrie? (hengst is in dit geval geen aanrader)

voor wie is het paard/pony?
iemand in de groei, meerder mensen in het gezin bv? (dan kan een haflinger een betere keuze zijn dan een KWPNer bv)

wat wil je met het dier?
recreatief rijden of zit er ook een kans in dat je het paard uit wil (laten) brengen op wedstrijden. (gemengde wedstrijden of bv juist dressuurmatig bezig zijn, wil je western gaan rijden etc)

welke eigenschappen zoek je in een dier? een paard van 4 is jong er fris, en moet nog veel leren (hou hier rekening mee!) een weinig ervaren of niet dressuurmatig onderlegde ruiter op een 4 jarige temperamentvolle warmbloed is vragen om probroblemen)
elk ras heeft zijn eigen karakter eigenschappen, en onderling zitten hier ook weer verschillen in.

buiten dat een dier betrouwbaar moet zijn (vrij van staldeugden, goed verkeersmak, eerlijk etc) moet het lichamelijk in orde zijn (altijd klinisch EN rontgenologisch laten keuren is mijn advies) het moet klikken. ervaring speelt hier een belangrijke rol in.
het is vaak mogelijk een dier 'op proef' te krijgen alvorens men overgaat tot aanschaf. vraag naar de mogelijkheden.

daarbij moet je ook weten wat je uit wil geven aan een paard.

ik weet niet hoe ver je in het 'paardenwereldje zit' maar neem altijd iemand mee die er meer, of ook kijk op heeft.

wil je een betrouwbaar adres kan je bij een handelsstal kijken, vragen of er via een manege een passend paard te koop staat. mensen die een naam hoog moeten houden zullen eerder een passend paard aanbieden dan een of andere particulier die met zijn paard op een paardenmarkt staat of een dier op marktplaats aanbiedt (al zijn hier ook hele leuke een goede dieren te koop)
het kan ook geen kwaad om te googlen naar ervaringen van andere kopers bij een bepaald adres.

zorg dat je alles op papier hebt staan wat afspraken betreft (hiermee kan je een hoop geleuter voorkomen)
laten keuren VOOR de aankoop (je wil net weten hoe vaak dit misgaat) door een onafhankelijke DA of eigen DA.

is het handjeklap en ben je hier niet thuis is dan kan je het uitbesteden (hier heb me zelf ook nooit aangewaagd overigens)

nasturen van stamboekpapier, paspoort etc daar trap je natuurlijk niet in he. :)

wil je nu en in de toekomst enkel (of hoofdzakelijk) recreatief gaan rijden zou ik persoonlijk nooit een jong paard adviseren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dikke plus weer euca!
alleen zou ik zelf geen paard hoeven die vrij is van staldeugden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WHOAAAHHHHRGGG!!!
(ga spontaan kribbebijten tussen het weven door hiero hahaha) #kuch#
stalONdeugd moet het zijn dus idd bedankt voor de +
Rieneke1
12 jaar geleden
graag gedaan euca, je vrolijkt me steeds weer op! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, prettig om te horen! dat doet me echt #deugd# :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, ik was idd aan het kijken naar een Haflinger.
Wat is dan de beste leeftijd dat een paard/pony heeft, zodat je erop kunt rijden? Ik zou een merrie willen.

Andere antwoorden (3)

Ik zou vragen bij welke dierenarts het beest 'in onderhoud' is en met die arts gaan praten over eventuele gebreken.
Misschien bestaat er wel een paarden 'bovag' ?
Koop bij een stal of manege in de buurt, niet bij een dubieuze handelaar op internet, zodat je bij verborgen gebreken verhaal kunt halen. (En meldt ook dat je dat gaat doen.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga samen met iemand naar paarden kijken die er veel verstand van heeft. Zo kan diegene oordelen of het een gezond paard is, en kan helpen met overleggen over de prijs etc. Neem ook een keer voor het kopen een dierenarts mee die het paard keurt of gebreken. Zo voorkom je latere hoge kosten. Informeer van te voren goed op internet over de kosten, graag verwijs ik je hiervoor naar onderstaande website. Een paard kost veel, niet aleen geld, maar ook tijd! Maar dan heb je er ook wel wat voor!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou vooral de stappen van deze bron volgen. Dan maakt het voor een recreatiepony of paard niet heel veel uit bij welk adres je hem/haar/het haalt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding