Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg een een betere conditie ?

Ik ben 12 jaar. Zit op badminton , en ben niet lui , maar heb toch een super slechte conditie . We moesten vandaag 2 rondjes om het veld (voetbal veld) rennen , en mijn benen waren echt kapot . Ik wil een betere conditie , maar hoe krijg ik dat voor elkaar ? Ik heb naast schoolwerk en badminton niet tijd voor NOG een sport .

( ik zou best in het weekend hard willen lopen , maar ik had gelezen dat als je dat jong doet , dat je sneller blesures krijgt?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Hardlopen helpt erg, ook al doe je het maar eventjes. Als je steeds wat langer doet, krijg je steeds een betere conditie. En om blessures te voorkomen eerst even stretchen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft het ook niet te overdrijven. En je hoeft ook geen marathonloper te worden.

Als je jezelf aanleert om die twee rondjes te rennen zonder dat je helemaal buiten adem bent, steken in je zij, zwaar hijgend en met een rooie kop, maar fris genoeg om te denken : nou, dat was lekker; dat doen we nog een keer' dan heb je in principe voldoende bereikt.

En dat gat het snelst door dat rondje elke dag een keer te lopen. Misschien twee keer als je tijd hebt in het weekend.

Gaat het op een gegeven moment erg makkelijk, en heb je er lol in, dan kun je er ook drie rondjes van maken.

Jonge mensen / kinderen krijgen vooral sneller blessures omdat ze hun spieren tevoren niet goed opwarmen en geen cooling down doen. Vraag je gymleraar hoe je dat het beste aanpakt. Een (paar) uur per dag bewegen mag geen probleem zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke avond even hard lopen bv: eventjes het blok om duurt Miss niet langer dan 5 min en het helpt goed voor een betere conditie.

(als je dit doet niet stoppen met rennen geen pauze houden anders doe je het voor niks :p)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoelang zit je al op badminton? Als dat nog niet zo lang is, is het niet vreemd dat je conditie (nog ) niet zo goed is.
En dan zul je merken over n paar maanden als je het nog eens doet, dat het veel beter gaat

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus van badminton krijg je al en betere conditie, en verder als je fietst of loopt, net n beetje harder dan je altijd deed, helpt ook op termijn
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
o dan had je al iets verder moeten zijn, kun je beter de andere antwoorden opvogen
Opbouwen, d.m.v bijvoorbeeld cardio training (spinning, hometrainer), als oefeningetje kan je terwijl je fietst naar bijvoorbeeld school of badminton een poosje keihard trappen, fietsen en dan een poosje weer rustig, en dan weer hard. Ikzelf ben 17 jaar en fiets elke dag 6 km naar school heen en 6 km terug en hardloop 2x per week en mijn conditie is ook nog steeds bereslecht, haha. Altijd al slecht geweest, wat ik er ook aan deed. Maar sinds er een hometrainer is aangeschaft bij ons gaat het steeds een stukje beter. Maar ik denk dat het ook een kwestie is van aanleg, want mijn ouders zijn ook niet bepaald uh.. atleten haha ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan gaan kickboksen. Je hoeft geen wedstrijden te doen en je hebt ook een groep voor mensen onder de dertien. Je zit dus dan met allemaal leeftijdsgenoten.

Ik weet niet of je daar ook moet sparren (oefen kickboksen, maar je mag niet op het hoofd slaan en het is meer een beetje een sportief "vechten"). Ik denk het niet.

De eerste lessen zullen het zwaarst zijn (spierpijn enz.), maar daarna zie je je spieren groeien, je conditie zeer snel verbeteren en het is altijd meegenomen dat je jezelf kan verdedigen.

Je kan altijd nog kiezen om wedstrijden te gaan doen, maar dat raad ik af, omdat het er best hard aan toe kan gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie net dat je weinig tijd hebt. De les duurt een uurtje en kan ook 's avonds. Je moet maar informeren bij een kickboksschool in de buurt of eventueel op hun website.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezond eten, een goede nachtrust en iedere dag beweging.
Je kunt wat meer fietsen, buiten of op een hometrainer of gewoon wat meer lopen/wandelen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met hardlopen, fietsen en zwemmen kun je je conditie goed opbouwen.
Als liever thuis iets doet aan je conditie, kun je ook gaan touwtje springen.
Niet alleen verbrand je calorieen, maar je bouwt er ook conditie mee op.

http://www.prorun.nl/training/krachttraining/de-kracht-van-touwtjespringen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je boven benen kapot waren zou ik elke dag wat oefeningetjes doen voor je boven benen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding