Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is sport nu echt een sport?

Ik denk aan schaken, darten etc...
Niet echt dus iets waar men een conditie voor traint lijkt me.
Hoe noemt men deze 'sporten' dan als het geen sport is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Dokter: Nou meneer, u heeft wel flink overgewicht hoor, u zou eens meer moeten sporten.
Client: Wat gek nou, ik sport al heel erg veel; ik zit op de schaakclub, dart regelmatig en ga ook vaak met familie bowlen...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

We noemen een sport echt een sport wanneer deze in competitieverband beoefend kan worden.
Dus ja, ook schaken, dammen, vissen, darten, zelfs puzzelen (denksport) kan officieel een sport zijn.

Daarentegen zijn sommige activiteiten waar je best wat conditie voor nodig hebt, niet per definitie een sport. Denk bijvoorbeeld aan tikkertje. Of stofzuigen.....

En dan zijn er nog lichamelijke activiteiten die niet zozeer competitief beoefend worden, maar waar je vaak wel een uitrusting voor nodig hebt (als het serieus wordt) die je vaak in de 'sportzaak' kunt krijgen. Denk aan wandelen. Op een bepaald niveau mag je dat toch echt ook 'sport' noemen.

Vroeger, als kind hanteerde ik de eenvoudige definitie : "als grote mensen spelen, noemen ze dat sporten". En misschien dekt dat de lading nog wel het best.
Zo vind ik een middagje recreatief fietsen nog best wel een beetje sportief, terwijl ik het absoluut niet als sport zie als ik dezelfde afstand afleg om boodschappen te doen. Net zoals de avondvierdaagse weer iets heel anders is dan wandelen op zondagmiddag in het bos, terwijl we dan vaak de twee, driedubbele afstand afleggen.

Overigens hoef je voor sport niet altijd (alleen) je conditie te trainen ; ook in darten, schaken of bridgen wordt je beter naarmate je het vaker doet. En vlak je hersenen als energieslurpend orgaan niet uit !! je bouwt er dan wellicht geen spieren mee op, maar we hersenverbindingen waar je je hele leven nog plezier van houdt, zonder te hoeven aftrainen of ooit te oud voor te worden.

Sport zijn dus alle activiteiten met een spel- danwel een competitie-element, en niet afhankelijk van welke vaardigheden je precies traint, als je er maar lol in hebt. En de sporten die je in je luie stoel kunt doen, dat noemen we 'denksport', als je daar dan toch liever een andere term voor gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Marleen.
En 1 ding moet ik toch wel echt zeggen:
winkelen is wel degelijk een sport! (in tegenstelling tot wat sommigen beweren)
Je hebt er zeer zeker conditie voor nodig om alle winkels af te struinen en competitief is het zeker; wie scoort de beste koopjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:|

Andere antwoorden (4)

Het hangt puur van de definitie af.

Bovendien, schaken is wel degelijk iets waarvoor je conditie traint! Het deel van je lichaam dat het meest bloed gebruikt zijn immers de hersenen.

Ook F1 coureurs hebben (als het goed is) een topconditie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is F1 een sport. Je wordt al moe van een rondje stevig karten...
Schaken en dammen zijn ook sporten, maar vallen onder denksporten.

Wat is een sport?

Een sport is een fysiek spel (bijvoorbeeld basketbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat volgens regels in competitieverband of recreatief kan gespeeld worden. Het heeft als doel het lichaam of de hersenen te stimuleren naar meer hetzij dmv lichamelijke bewegingen en/of denkoefingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denksporten, wat dammen, schaken, bridgen en dergelijke betreft.

Maar vergis je niet voor elke sport heb je een zeer goede conditie nodig. Dus de factor uithoudingsvermogen alleen al speelt altijd een heel belangrijke rol.

En wel degelijk wordt er hard fysiek getraind door die (zoals jij ze noemt) niet-sporters. Ik weet bijv. dat een topdarter als Raymond van Barneveld heel wat uren in de fitneszaal en het zwembad doorbrengt. En ik weet het, het is soms niet helemaal aan hem af te zien.

Voorbeeld darten: die darters zijn allemaal van ongeveer hetzelfde niveau. Ze spelen in toernooien van ongeveer 1 week steeds tegen elkaar. Een partij duurt gemiddeld 1 uur en vergt toch wel enige lichamelijke inspanning. Je moet namelijk een vaste hand hebben. En je schouder en de werparm wordt naargelang het toernooi vordert steeds zwaarder belast. Ook is het belangrijk dat je langdurig en goed stil kunt staan.
Dan zal de topfitte getrainde darter altijd in het voordeel zijn.

Een ander voorbeeld 2 schakers. Partijen op topniveau kunnen makkelijk 5, 6 uur duren. Dan zal de niet-getrainde schaker op een gegeven moment wat onderuit gaan hangen, ongemakkelijk gaan verzitten en wordt dus afgeleid. Hierdoor zal de topfitte getrainde schaker die zich helemaal op de partij kan focussen daardoor op een gegeven moment in het voordeel komen.

En juist (die) hele kleine dingetjes geven de doorslag bij topsport, welke soort van sport dan ook.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Een sport is een sport als je genoeg beweegt.
Schaken en dammen is ook een sport maar dan een denksport.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: