Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Rugpijn tijdens buikspieroefeningen, wat te doen?

wanneer ik buikspieroefeningen doe ( dit doe ik gewoon op de grond) krijg ik ALTIJD last van me onderrug, waardoor ik nog geen 10 sit ups kan doen. Ik begrijp niet wat ik fout doe, heb de juiste uitleg erover gehad van mijn sport leraar.. Maar het is zo vervelend want ik voel het 'erger' in me rug dan in me buik. Wat doe ik dan alsnog fout?

Toegevoegd na 2 minuten:
niet alleen bij sit-ups, maar allerlei buikspier oefeningen.. heb het vanmiddag gedaan en nou nog last van me onderrug..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
16.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Dat is een teken dat je onderrug niet sterk genoeg is en/of je de oefening niet goed doet.
Wat je moet doen is op je rug liggen, benen iets opgetrokken, buik aanspannen, kont aanspannen, en een heel klein stukje naar voren buigen. Je spant eventjes je buik aan.
Wat belangrijk is wanneer je je buik aanspant is dat je je kont aanspant. Is lastig uit te leggen maar het is net alsof je een wind tegenhoudt, je knijpt even je kontgaatje dicht.
Die spanning tegelijk met je buik is enorm goed voor je onderrug.
Als je dit heel rustig een stuk of 25 keer doet en na een paar dagen rustig gaat opvoeren moet het beter gaan.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het enige juiste antwoord met als aanvulling. ALs je plat op je rug ligt kijk dan naar een plekje recht boven je op het plafond. Als je dan omhoog komt ( niet helemaal omhoog komen maar net een beetje met je schouders loskomen tot je de spanning op je buik voelt zoals hierboven omschreven) moet je naar dat plekje blijven kijken. Je kunt ook beter je handen kruislings over je borst leggen dan met je handen in je nek omhoog komen. +je voor Edje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel voor de aanvulling
Het beste is om onder begeleiding de oefeningen voor te laten doen. Bijvoorbeeld bij een fysiotherapeut. Misschien zijn er oefening die je niet mag doen.
In ieder geval moet je uitzoeken wat er met je rug is. Zelf heb ik door verkeerd gebruik een zwakke plek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas op met je rug .
Na het boksen gingen wij ook altijd buikspier oefeningen doen.Bepaalde oefeningen deden bij mij ook pijn in mijn onderrug.Ik ging dan oefeningen doen die geen pijn deden.beter een dikke buik dan een slechte rug
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe je oefeningen altijd op een matje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet niet dat je tijdens het aanspannen van de buikspieren ook je rugspieren gebruikt. Deze spieren werken constant met elkaar samen.
Het kan ook zijn dat de oefeningen die je momenteel doet te zwaar voor je zijn. Hier heb je een linkje met oefeningen voor vele niveau's
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding