Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bereken ik de gewenste energiebehoefte bij lichamelijke activiteit?

Het gaat in mijn geval om een energiebehoefte van 60 uur achtereen lichamelijke activiteit. Het betreft in een ritme van 3 uur activiteit, 30 minuten pauze tot de 60 uur. Hoe bereken ik de energiebehoefte voor deze activiteit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
606

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De normale energiebehoefte van een man is ca 2500 kcal per dag en voor een vrouw ca 2000 kcal per dag dus per 24 uur.

Voor allerlei activiteiten is de hoeveelheid energie die je verbruikt bekend: bijv stevig wandelen 300 kcal/uur, TV kijken 70 kcal/uur (zie de link om het uit te rekenen voor allerlei sporten.

in 60 uur doe je ruim 17 cycli van bewegen en rust dus ik rond dat af op in totaal 51 uur inspanning en 9 uur rust.

Stel dat je fietst gebruik je dus: 51X300 + 9x70 =16000 kcal.

Als je dat vergelijkt met een normale cyclus: 60/24 x 2500 = 6250 kcal (omrekening 24 uur naar 60 uur).

dus je gebruikt ruim 2x zo veel maar dat is ook logisch want je hebt veel minder rust.

Als je die 300 vervangt door de verbranding bij jouw activiteit kun je het uitreken

Toegevoegd na 1 minuut:
let op tikfout, "fietst" moet zijn "stevig wandelen", die 300 is voor wandelen, hard fietsen kost 700

Toegevoegd na 3 uur:
Nu heb ik echt een mooie link voor je, voer je gewicht in en de tijdsduur en het type activiteit en je krijgt het verbruik. Slapen staat er ook in, kost 65 kcal per uur (vrijwel hetzelfde als tv kijken dus)
(Lees meer...)
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
ja precies, die bijv 2500 kcal is een gemiddelde voor: 8 uur slapen, .. uur zitten .. uur lopen .. uur werken enz, in totaal 24 uur. Logisch dat het maar een gemiddelde is, iemand die aan sport doet of bijv in een winkel werkt, beweegt ook meer dan iemand met een zittend beroep.
Het is wat het is, een gemiddelde Leeftijd, gewicht en lengte geven ook nog variaties op dat gemiddelde maar ik denk dat je iets als dit zo pragmatische mogelijk moet benaderen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding