Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel uur is normaal om te sporten?

Ik train zelf erg veel, meestal 16 uut per week. Alleen krijg ik erg vaak te horen dat ik een x moet gaan minderen omdat ik me lichaam volgens iedereen kapot maak.. Maar het probleem is dus dat ik niet wil stoppen. Ik heb de laatste tijd dan wel veel pijn. Maar wat is een normaal aantal uur om te sporten dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
4.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Die topsporters sporten meer dus waarom zou jij het niet kunnen, ligt er natuurlijk wel aan welke sport je doet maar het is altijd belangerijk dat je Warming up en cool down oefeningen doet anders is het inderdaad slecht voor je lichaam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar vergeet niet dat het voor topsporters ook een 'way of life' is. Topsporters zetten ALLES aan de kant voor hun sport. Vroeg naar bed, aangepast (op hun toegespitst) dieet, het is hun baan of ze hebben er een aangepaste baan naast. Als jij gewoon een dagprogramma hebt (werk/opleiding) en daarnaast nog zoveel sport en niet let op je voeding e.d., ja dan kan het goed zijn dat je lichaam moeilijk gaat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt maar ligt ook aan je sport, voetbal kan wel als je goede conditie hebt, kracht sport word al minder daar loop je snel een blessure op.
Maar als je er echt last van hebt kun je naar de dokter gaan.
Misschien moet je een keer een weekje rust nemen beter voor je lichaam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar nog aan vast dat topsporters ook heel veel veel blessures krijgen! Topsporters doen het wel. Maar die krijgen ook veel last van hun gewrichten
Je mag nooit 2 dagen achter elkaar heel lang sporten. Ja , soms is er wel een uitzondering.. Volgens mij is 2-3 uur wel genoeg ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt niet stoppen...maar dat hoeft ook niet. Anderhalf uur per dag is al heel erg goed. Om de dag kan ook. Dan hebben je spieren tijd om even te rusten en hou je toch het ritme erin. Het gaat er toch om dat je goed bezig bent en lekker sport? Ook dat niet overdrijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genoeg rust nemen! Door rust groei je, anders help je idd je lijf naar de kl@ten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een sport (op amateurniveau) gezond en goed te houden mag een training maximaal 1,5 uur duren.
Dit heeft vooral te maken met de intensiteit en de concentratie. Indien je langer traint kan het nooit meer 100% geconcentreerd zijn (door vermoeidheid) en is het risico derhalve op blessures groter.
Ook train je het eerste uur veel intensiever zodat je bij een heel lange training de oefeningen veel minder goed doet en derhalve ook weinig zin meer heeft.

Ook moet je om de dag rust houden, je lichaam heeft dit nu eenmaal nodig. Dus dan kom je op een trainingsweek van 4 keer, dit vermenigvuldigen met 1,5 uur resulteert in een maximale trainingsuren van 6.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet minimaal een half uur per dag aan sport doen.
Daar kom je natuurlijk al heel snel aan.
Maar als jij niks van je gewrichten voelt zit het goed!
Als jij geen pijn krijgt en geen blessures.
Dan sport je toch niet te veel?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het hangt sterk af van je leeftijd, het soort sport dat je beoefend en de intensiteit dat je aanhoud. Gemiddeld mag je nemen dat 2uur aan een stuk met afwisseling van een dag sport en een dag rust ideaal is om als recreant heel goed bezig te zijn. Dit komt dus eigenlijk neer op de helft van wat jij sport. Vanaf het ogenblik dat je daar over gaat, dien je je voeding optimaal af te stemmen op je trainingen en dan kom je op het niveau van een amateurprof, hiermee bedoel ik dat je nog recreant kan zijn maar dat je al specifieke trainingsschema's volgt voor wedstrijden mee te doen en dan heb je ook al enige vorm van begeleiding nodig. Maar hoe dan ook dien je naar je eigen lichaam te luisteren. Wanneer je spierpijn hebt heb je te zwaar getraind. Spierpijn wordt in sommige omgevingen (vooral bodybuilders) gezien als een beloning voor het zware trainen, maar dat is eerder stoerdoenerij. In theorie mag je eigenlijk geen spierpijn overhouden aan een training, en wanneer je die toch hebt mag je de eerstvolgende training pas aanvatten wanneer die helemaal weer weg is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon door gaan, alleen heel goed opwarmen van te voren. En als je een bepaalde spier hebt die minder makkelijkmee gaat dan de rest van je spieren. Heeft de fisio wel een goede oefening die je thuis kan doen om niet te veel van je lichaam te vragen.
Maar gewoon door gaan;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding