Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik "dieper" gaan bij een roeiwedstrijd?

Wanneer ik bij een roeiwedstrijd over de finish kom, heb ik vaak het gevoel dat ik niet "alles heb gegeven", dat ik "dieper" had kunnen gaan.

Nu moet je natuurlijk niet vanaf het begin alles geven - als je dat doet, zak je halverwege in omdat je "op" bent.

Ik heb nu het gevoel dat ik lichamelijk veel meer zou kunnen geven, maar dat er iets psychisch is dat mij tegenhoudt.

Hoe kan ik zorgen dat ik bij wedstrijden "dieper" ga?

Toegevoegd na 4 minuten:

a)  Afgelopen weekeinde was een kort stukkie, een race van ongeveer een kwartier. Bij een normale wedstrijd moet/wil ik een half uur op vol vermogen presteren.

b)  Ik sta niet op deze foto.

Picture for question
Cryofiel
14 jaar geleden
in: Sport

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Inderdaad net als o.a. tZonnetje zegt "wedstrijdervaring" opdoen zodat je weet hoe je een wedstrijd kunt indelen! Dat geeft jou zekerheid, want dan weet je wat je kunt.
Plus je moet op een gegeven moment ook risico durven nemen en in de training een stapje meer doen dan je ooit gedaan hebt om te zien wat er in zit. Dat doet wel pijn, maar ja, je zult in een wedstrijd ook moeten afzien als je een half uur op vol vermogen presteert. En in de training heb je niets te verliezen; het is er juist voor om te kijken wat de mogelijkheden van jou zijn.
Door intervaltraining kun je je vermogen vergroten en je leert afzien/pijn verdragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Van Tevoren mediteren. Jezelf de dag er voor helemaal concentreren op de bewegingen. In je gedachten de bewegingen vertraagt uitvoeren. Ieder detail leren kennen van het fysieke proces.

Mediteren is wel iets wat je jezelf moet aanleren. Ik heb er zelf goede ervaringen mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tijdens de training op de zelfde manier gaan roeien als tijdens de wedstrijd. kijk op welke manier jij je wedstrijd kan opbouwen, en hoelang je erover doet op goed warm te worden.
Veel teams doen een eindsprint, naar in totaal vermogen heeft dit weinig resultaat. Je bent dan wel "op" na de wedstrijd. Beter is het eerste deel goed op te bouwen en daarna vol te gaan roeien.
En een pittige warming up mag natuurlijk ook niet ontbreken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt bij veel Nederlandse sporters voor te komen, dat ze de belangrijkheid van een wedstrijd onbewust relativeren en daardoor nooit het hoogst haalbare bereiken. Het gaat toch ook om het deelnemen, niet om de puntjes, net zo als op GV.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik jaren aan roeien gedaan en ook aan wedstrijden. Hetgene wat jij schrijft, had ik ook regelmatig. Ik ging meer aan krachtsport doen buiten het roeien om en kwam tot de conclusie dat ik nog steeds te vaak iets over had. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen, dat ik nooit vol uit kon gaan, omdat mijn mede roei-genoten niet van mijn zelfde niveau waren. Als je bv. in een -4 zit, dan zul je je tempo moeten aanpassen naar de anderen. Je kunt niet in je eentje harder werken dan de anderen, anders is er geen saamhorigheid en dat komt weer ten nadele aan de snelheid. Misschien (en dat zeg ik met alle respect naar je mede roei-genoten) dat je bij een meer fanatiek clubje terecht moet zien te komen en zodoende je grenzen kunt verleggen.
Ik heb hetzelfde gedaan en sinds dien heb ik nooit meer wat overgehouden aan de finish. Was helemaal leeg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dikke plus - het is inderdaad zo dat ik tot de sterkeren van mijn team behoor. Ook qua techniek behoor ik tot de beteren - puur doordat ik meer ervaring heb dan mijn teamgenoten. En inderdaad, de laatste keer dat ik in een skiff (eenspersoonsbootje) een wedstrijd heb geroeid, was ik wél helemaal "leeg".
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: