Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het gepast om iemand langdurig in lager elftal in te delen vanwege gebruik van snus?

Hij was een week geschorst en hij moet nu een team lager spelen. Onduidelijk is voor hoe lang. Er is gesproken over 1 maand, maar ook tot na de winterstop. Ik vind het eigelijk een wat overdreven reactie . Hoe erg is het dat hij snus heeft gebruikt. Hij wordt nu behandeld als een drugsverslaafde. Hij is overigens niet de enige die het gebruikt . Maar doordat hij is verraden door een ander teamlid is hij als enige weggestuurd. Hij was er wel eerder twee keer op aangesproken. Wat zeker geen goede zaak is. Hij heeft hier ook spijt van en dit ook gezegd tegen de trainer. En hij heeft afgesproken te stoppen met snus. Hij ziet ook in dat het echt heel slecht voor je is. Maar vraag blijft is de reactie overdreven ? Spelers mogen immers wel roken. Het wordt in de voetbalwereld vaker gebruikt binnen clubs. Ook professioneel. De trainer zegt streng te moeten zijn ook naar anderen om een statement te maken.
Hoe erg is het dat hij snus heeft gebruikt ? Als het gelijk is aan sigaretten gebruik denk ik niet dat je iemand daarvoor zo lang mag en kunt straffen.
Het gaat hierbij om mijn 19 jarige zoon. Er is een gesprek geweest met de trainer. Hij vind dat hij hem niet direct weer mee kan laten doen. Om aan andere te laten zien dat het niet getolereerd wordt. Roken gebeurd niet op het veld. Wel voor de kantine. In het regelement staat niets vermeld over snus. Een groot aantal andere team genoten gebruikt snus.

3 maanden geleden
in: Voetbal
3K
LeonardN
3 maanden geleden
Ik dacht even dat je met snus iets als coke of speed bedoelde, maar bedoel je gewoonweg: https://nl.wikipedia.org/wiki/Snus
Snus, nicotinezakjes of zuigtabak is een soort tabak in een licht vochtige poedervorm, gemaakt van gestoomde tabak, die vervolgens gemalen wordt en vermengd met zout, natriumcarbonaat en aroma's. Snus wordt voornamelijk geproduceerd en geconsumeerd in Noorwegen en Zweden, maar lijkt ook binnen Nederland sinds 2022 aan populariteit te winnen. Bijzonder als het daar om gaat. Lijkt me niet gekker dan roken, behalve dan dat het vanwege gezondheidsrisico's verboden is. Wat op zich ook weer krom is aangezien dat voor tabak evenzo geldt. Maar goed wat wil je bereiken? We kunnen het me je eens zijn, met je oneens zijn. Ik zou zeggen overdreven. En nu? Terug naar de voetbalclub dat LeonardN van GV het er ook niet mee eens is?! Of het gaat het je om de bevestiging?!
VraagAntwoord66
3 maanden geleden
Of je zoon moet zich gewoon gedragen zoals de voetbalclub wil. Misschien staat wel in hun regelement dat het niet mag. Dan ga je daarmee akkoord op het moment dat je lid wordt. 2x erop aan gesproken, en dan nog een 3e keer doen en nu spijt... ja.. voor hoelang
LeonardN
3 maanden geleden
Nog los van wat ik of een ander hier ervan vindt. Ik gok dat je de meer bereikt als je de club zegt dat ze correct handelen, en dat ie er wat van leert, dan dat je met de argumenten komt die ik geef. Uiteindelijk kan je de club toch niet afdwingen dat ze gaan doen wat jij wil.
Antoni
3 maanden geleden
@LeonardN, iemand zou kunnen antwoorden wat in het algemeen gebruikelijk is bij voetbalverenigingen bij vergelijkbaar gedrag. Dan gaat het er dus niet om wat één iemand op GV ervan vindt, maar wat gewoonlijk wordt gedaan in gelijke gevallen. Daar kan de vraagsteller misschien wel verder mee.
tinus1969
3 maanden geleden
@Piet65, gaat het om je zoon? Zoja, hoe oud is hij?!En heb je met trainer/clubleiding gesproken mbt het waarom?
tinus1969
3 maanden geleden
Ps waar baseer je op dat rojen wel gedoogd wordt? Zijn er leden van hetzelfde team die roken?
Inekez1
2 maanden geleden
Even los van het gebruik van snus... In elk team en bij elke vereniging gelden regels. Die worden gecommuniceerd. Jouw zoon was al 2 keer aangesproken op iets dat kennelijk binnen het team niet gewenst is en doet het toch een 3e keer. Dan vind ik het volkomen logisch dat de trainer overgaat tot een tijdelijke schorsing. Je zoon mag blij zijn dat hij ondertussen in een ander elftal nog wel welkom is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Maar vraag blijft is de reactie overdreven ?

Die is imo ietwat overdreven of iig krom in de zin dat het minder schadelijk en minder verslavend is dan rooktabak.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-snus/
"
Is snus een veilig alternatief voor roken? Wat zijn de bijwerkingen?
Bij snus komen geen verbrandingsproducten vrij. Het is daarom MINDER schadelijk dan roken, maar de schadelijke werking van nicotine, namelijk verhoging van bloeddruk en schade aan de vaatwanden, blijft. Het risico op verslaving is door de nicotine bij zuigtabak (snus) groot. De kans op verslaving is echter wel iets LAGER dan bij roken. Als je tabak snust, komt de nicotine via het speeksel en de kleine bloedvaatjes in je mond in het bloed. Als je het rookt gaat het via de longen. De opname van nicotine in het bloed gaat via snus langzamer dan via roken. Vandaar dat snus iets minder snel verslavend is dan gewone rooktabak.
"

De enige redenering is dus dat het een verboden* product is, of anders dat hij iets gedaan heeft waarvoor hij afgesproken heeft het niet te doen.

*Althans ALS het snus met tabak is, er schijnt ook een snus variant te zijn zonder tabak.
https://www.rokeninfo.nl/tabaksproducten/nicotinezakjes-snus/waarom-is-snus-verboden-in-nederland#
"
Snus zonder tabak
Er is ook snus zonder tabak. Die worden ook wel nicotinezakjes genoemd. Dit zijn kleine witte zakjes met een poeder, nicotine en meestal een smaakje. Omdat er geen tabak in zit, valt de snus niet onder de Tabaks- en Rookwarenwet. In deze snus zit wel de schadelijke en verslavende stof nicotine. Daarom mag snus niet meer dan 0,035 mg nicotine bevatten. Snus met meer nicotine is verboden.
"
===
Overigens lijkt snus (welke vorm dan ook) hoogstens een verkoopverbod te hebben, geen bezitsverbod.
https://nos.nl/artikel/2423249-verkoopverbod-of-niet-jongeren-kopen-massaal-snus
===
Vraag is omgebouw naar:
Is het gepast om iemand langdurig in lager elftal in te delen vanwege gebruik van snus?
===
Naar mijn mening is het een ietwat vreemd vertoning, aangezien het bezit van de zaak niet verboden is, en rooktabak zoals gezegd eigenlijk problematischer is. Aan de andere kant is er meermaals op gewezen.

Ik zou er vooral niet een zaak van gaan maken en de door mij aangehaalde argumenten gaan gebruiken. Of de club barst, maar dan vast niet met een goed gevoel erbij, en zij jij en je zoon wellicht nog minder gewaardeerd. Of de club houdt voet bij stuk, en dan is er nog minder winst.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 31 augustus 2024 15:36: tekst
3 maanden geleden
LeonardN
3 maanden geleden
Dus zover ik kan vinden:
1. Het is niet verboden het te bezitten
2. Het is minder schadelijk en minder verslavend dan roken, wat wel is toegestaan. Dus de vraag voor mij is: Op welke basis opereert de voetbalclub eigenlijk?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
@LeonardN
Het fungeert wel vaak als opstapje naar erger. Door dit gedrag in de kiem te smoren probeert de trainer erger te voorkomen.
Is dat eerlijk ? Misschien niet.
Helpt het? Hopelijk wel !
tinus1969
2 maanden geleden
Ik speculeer dat dit snus-verbod vooral bedoeld is om er voir te zorgen dat andere teamleden niet ook aan de snus gaan.
LeonardN
2 maanden geleden
@Oze
Je hebt begrepen waar het omgaat?
Feitelijk om pruimtabak, waar rooktabak wat wel mag erger IS, terwijl dat wel wordt geaccepteerd.
"Is dat eerlijk ? Misschien niet."
Ik zou zeggen zeker niet. Als men roken toestaat, waarom staat men dit dan niet toe? De zoon van de vrager zou dus kunnen stoppen met snuf, starten met roken en dan is het probleem opgelost.
Vandaar mijn antwoord. Die gaat in op de feiten, waar ik mijn mening op baseer, niet op allerlei ongestaafde aannames. @tinus1969
Ik zie je punt niet. Het mag niet voor 1 dus het mag niet voor allen. Je wilde zeggen dat in een wereld waarin kopieergedrag geen ding zou zijn de club het waarschijnlijk wel toe zou staan?!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding