Stel dat de voetbalclub Vitesse omvalt. Is het dan een kwestie van een nieuwe club oprichten en door?

Op het moment van schrijven is het nog niet duidelijk hoe het gaat lopen met de proflicentie van Vitesse. Stel dat de beslissing van de KNVB negatief uit valt dan zal de club als juridische persoon waarschijnlijk failliet zijn.
Maar de mensen in die club zijn er natuurlijk nog gewoon. Kan er vanuit die groep relatief makkelijk een nieuwe vereniging opgericht worden die dan, praktisch gesproken, de plaats inneemt van het oude Vitesse ? Of blijft Arnhem dan achter zonder prof-club ?

AnnBoo8146
een maand geleden
Ik weet niet of de regels zo zijn, dat het theoretisch onmogelijk is om meteen een nieuwe prof-club op te richten. Maar praktisch gezien, lijkt het mij niet mogelijk. Als Vitesse zijn licentie verliest, heeft de club wel al het mogelijke gedaan om aan de voorwaarden te voldoen, maar is dat niet gelukt. Ik betwijfel of het mogelijk is, om dan wel een nieuwe club op te richten, die wél aan de voorwaarden voldoet om een licentie te krijgen. Overigens zou de nieuwe club eerst een licentie aan moeten vragen. Het beoordelen en toekennen zal ook een tijd in beslag nemen, vermoed ik.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
De gedachte hierachter is dat het grote verschil zal zijn dat de nieuwe club vrij is van schulden en 'moeilijke' contracten. Al werkt dat natuurlijk ook 2 kanten uit. Maar ik ga er vanuit dat de mensen van de oude club over het algemeen welwillend zijn de nieuwe club, die dus een hoop ballast kwijt is, wel willen helpen. Dat is uiteraard wel een voorwaarde. Wat je zegt dat de procedures tijd nodig zullen hebben is waar. Maar het is dus, zo begrijp ik, niet zo dat ze zich vanuit de spreekwoordelijke "derde-klasse-amateurs" weer helemaal jaar-na-jaar naar boven moeten werken ? Ze kunnen 'gewoon' in de Keuken Kampioen divisie starten ?
redhouse
een maand geleden
Nee, zie Veendam en andere ploegen die verdwenen zijn.

Het beste antwoord

De nieuwe club, die dus nog opgericht moet worden (als ik de vraag goed begrijp) zal minstens een paar jaar nodig hebben om betaald voetbal te kunnen spelen. De oprichting van een nieuwe club is aan regels verbonden (zie: https://www.knvb.nl/assist/assist-bestuurders/regels-bepalingen/knvb-bepalingen/juridisch/oprichten-van-een-voetbalvereniging). Vervolgens zijn de regels zo (naast het doorlopen van de licentieprocedure), dat een voetbalclub alleen in aanmerking kan komen om betaald voetbal te spelen als deze promoveert vanuit de hoogste klasse van het amateurvoetbal (zie: https://www.sportenstrategie.nl/bonden/een-nieuwe-profvoetbalclub-oprichten-kan-dat-zomaar/). Deze kan alleen worden behaald door steeds te promoveren, te beginnen in de laagste klasse.
Dus als Arnhem nog geen voetbalclub heeft, die in de hoogste klasse van het amateurvoetbal speelt, zal het nog niet mogelijk zijn om meteen een procedure te starten om een nieuwe professionele voetbalclub in deze gemeente te krijgen,
een maand geleden