Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (4)

1. Omdat het het niveau niet haalt van mannenvoetbal. We kijken eigenlijk ook niet naar "mannen"voetbal maar naar de hoogste divisies van mannenvoetbal (vaak ere en eerste divisie en intern.). Amateurvoetbal voor mannen is ook niet populair, en daar ergens zal het niveau van de hoogste vrouwenklasse zich ongeveer begeven.

2. Omdat er geen historische aanhang is. Vrouwentennis, vrouwenhockey etc. hebben allemaal al een veel langer verleden van interesse. Vrouwenvoetbal is een verschijnsel van de afgelopen jaren en kan zich in die zin nog gelukkig prijzen met de relatieve aandacht (welke eigenlijk een afgeleide is van de enorme interesse in voetbal, vrouwenbasketbal heeft helemaal 0 interesse zeg maar omdat er ook 0 interesse in mannenbasketbal).
Mannenvoetbal kent al een historie en cultuur van voor 1900. Vrouwenvoetbal wordt pas enigszins "serieus" genomen en geprobeerd de laatste 15 jaar ofzo?! Toen ik jong was hoorde je letterlijk NOOIT iets over vrouwenvoetbal. Dat heeft vaak een negatief effect op de interesse van meiden/vrouwen om die sport te beginnen. En voor dat dat gelijk zal lopen (wat weer invloed zal gaan hebben op punt1) zal nog jaren duren.

3. Mannen zullen eerder naar mannensporten kijken en mannen zijn in de regel de mensen die meer naar sporten kijken. En zelfs vrouwen die dan naar sport kijken zullen eerder weer naar mannenvoetbal kijken vanwege punt1 en/of 2.

En dat geldt zo ook voor andere sporten. Er is een hele racedivisie opgezet in de autosport voor vrouwen als een soort tegenhanger van de F1, maar dat is uiteindelijk geflopt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/W_Series

https://www.knvb.nl/downloads/bestand/28234/knvbjaarverslag2022-2023
Van de ~1,2 miljoen leden zijn er maar ~170 duizend vrouw. Dat is nog geen 14%
===
Hetzelfde kan je dus afvragen:
Waarom is er in NL geen interesse in (mannen)basketbal?
1. Niveau ligt hier laag (want alle sportieve jongens gaan voetballen)
2. Historisch heeft NL nog nooit wat gepresteerd, dus is er ook geen cultuur van die sport te volgen/aan te hangen.
===
(En in de VS waar basketbal wel weer populair is zie je ook weer punt 3 daar. Als alle Amerikaanse vrouwen interesse zouden tonen in vrouwenbasketbal zou het opeens een van de grootste sporten ter wereld zijn.)
=== Uit de reacties ===
Inekez1:
In het dorp waar ik ben opgegroeid was het in de jaren 80 gewoon niet toegestaan om als meisje lid te worden van de voetbalclub. Ik wilde wel voetballen maar dat mocht niet.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 10 juli 2024 12:29: tekst
4 maanden geleden
ronron1212
4 maanden geleden
Onder een steen geleefd @LeonardN https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrouwenvoetbal
Toen ik jong was heb ik al vaker gekeken naar vrouwen voetbal en dat is meer dan 60 jaar geleden.
Thecis
4 maanden geleden
@ronron1212
Geen reden om persoonlijk te worden. Daarbij ben ik het wel eens met LeonardN, in ieder geval met zijn ervaring. Het is namelijk niet zo dat vrouwen vroeger niet voetbalden, maar je zag het minder. Waar ik woonde, was er ook een aantal vrouwenteams. Maar op TV zag je de vrouwen niet of nauwelijks spelen. Zeker niet op primetime. De NOOIT van LeonardN is wellicht wat stellig (kan nog steeds waar zijn in zijn geval), maar veel is het zeker niet geweest. Wil niet zeggen dat het er niet was, maar ik ben het wel eens met LeonardN dat er minimale aandacht aan gegeven werd.
ronron1212
4 maanden geleden
@Thecis minimale aandacht is iets anders dan Vrouwenvoetbal is een verschijnsel van de afgelopen jaren want dat is het niet.
Inekez1
4 maanden geleden
In het dorp waar ik ben opgegroeid was het in de jaren 80 gewoon niet toegestaan om als meisje lid te worden van de voetbalclub. Ik wilde wel voetballen maar dat mocht niet. Ook niet buiten de club om met de jongens na schooltijd. Voetbal was voor jongens. Voor meisjes was er in ons dorp keuze uit korfbal (gemengd met jongens) of gymnastiek/turnen, in eerste instantie alleen voor meisjes, later mochten ook jongens op turnen maar nog steeds geen meisjes op voetbal. In omliggende dorpen was er dan nog tennis (jongens en meisjes) en volleybal (voor jongens en meisjes maar 80% meisjes/damesteams en 20% jongens/heren). Nou zal dat dorp (hoop ik) niet representatief zijn voor heel Nederland, maar het geeft wel aan dat er van oudsher echt een verschil werd gemaakt tussen sporten voor jongens, sporten voor meisjes en sporten die voor beide wel konden.
LeonardN
4 maanden geleden
Ik heb het nooit gezien op TV tot sinds kort. Zeker niet als je ervaart hoeveel voetbal er op Nederlandse TV is. "Toen ik jong was heb ik al vaker gekeken naar vrouwen voetbal en dat is meer dan 60 jaar geleden."
Op televisie, of bij je eigen club?
Als op TV. Welke verhouding had dat met mannenvoetbal?Hoeveel wedstrijden in een week mannenvoetbal vs vrouwenvoetbal op televisie? Van je eigen bron:
Vanaf 1974 was er een landskampioenschap dat tot en met 1991 werd beslist door de zes districtskampioenen. Vergelijk met mannen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_kampioenschap_voetbal
Om het Nederlands kampioenschap voetbal wordt sinds 1888 gestreden, sinds 1898 officieel. Dus er bestaat pas sinds 50 jaar een landskampioenschap voor vrouweb. Benieuwd wat jij dan gezien hebt, 60 jaar geleden. Ik zeg nergens dat vrouwenvoetbal niet bestond, maar dat de AANHANG de interesse zogezegd er nooit was. En als ik dat fout zie dan heb ik idd onder een steen geleefd.
Inekez1
4 maanden geleden
@ronron, je moet die zin wel lezen in de context. Leonard zegt niet dat er geen vrouwenvoetbal was, maar dat er geen aandacht voor was, geen historische aanhang, geen interesse. En dat gaat dus ook precies in op de vraag van over de populariteit van vrouwenvoetbal (en dus niet over het bestaan van vrouwenvoetbal).
LeonardN
4 maanden geleden
@ronron1212 Vrouwenvoetbal is een verschijnsel van de afgelopen jaren IN DE MEDIA-aandacht. Je hoorde of zag er niks van op TV. Althans ik niet, als iemand die zelden sport volgt, terwijl je doodgegooid wordt/werd met mannenvoetbal.
Inekez1
4 maanden geleden
Sommige mensen leven niet onder een steen, maar in een dorp of regio ver verwijderd van de woonplaats van ronron. De laatste decennia krijg je in zo'n dorp via internet makkelijk van alles mee van de rest van het land en de rest van de wereld. Maar dat was 30 jaar geleden echt wel anders.
LeonardN
4 maanden geleden
Overigens vermoed ik dat vrouwenvoetbal wel de mogelijkheid heeft steeds populairder te worden. De negatieve druk van de 3 punten beschreven zou juist door de nu steeds hoger wordende aandacht voor een opwaartse spiraal kunnen zorgen.

Meer aandacht op TV > meer aanwas van spelers > hoger niveau > meer interesse door kijkers > etc
ronron1212
4 maanden geleden
@LeonardN dat het vroeger niet in de media was wil niet zeggen dat het er niet was.
We leven in een tijd dat vrouwenvoetbal geaccepteerd is. Dat is niet altijd zo geweest. Tot 1969 was vrouwenvoetbal zelfs verboden. Daarna ging het snel. Sinds 1971 is vrouwenvoetbal officieel onderdeel van de KNVB.

Het vrouwenvoetbal moet, ten opzichte van de mannen, dus nog heel wat inhalen. Gelukkig zijn de Nederlandse dame de laatste jaren goed bezig!
(Lees meer...)
ronron1212
4 maanden geleden
Het vrouwenvoetbal in Nederland deed op clubniveau in 1955 zijn intrede. In 1956 werd de eerste officieuze interland gespeeld door het Nederlands vrouwenvoetbalelftal. De organisatie was in handen van de Nederlandse Damesvoetbalbond (NDVB) die in 1971 opging in de KNVB. De jaren daarvoor was voetbal voor vrouwen officieel door de KNVB verboden, en mochten voetbalverenigingen hun velden niet beschikbaar stellen voor vrouwenvoetbal. Sinds 1971 mogen vrouwen ook lid van de KNVB worden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix Een verbod door de knvb is geen verbod om het te spelen.
LeonardN
4 maanden geleden
Ah, ik denk ik heb toch net gelezen dat er al vrouwenvoetbal was in de jaren 50 in Nederland, maar de zin: "Tot 1969 was vrouwenvoetbal zelfs verboden" moet je dus lezen als Tot 1969 was vrouwenvoetbal zelfs verboden DOOR de KNVB in de aangesloten clubs. (De KNVB zou beter kunnen stellen dat ze geen vrouwen lieten spelen in hun bond, zij kunnen geen verboden opleggen over de sport als geheel. Ook al is dat defacto bijna wel het geval omdat er (denk ik) geen andere voetbalbond is nu) https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrouwenvoetbal_in_Nederland
Het vrouwenvoetbal in Nederland deed op clubniveau in 1955 zijn intrede. In 1956 werd de eerste officieuze interland gespeeld door het Nederlands vrouwenvoetbalelftal. De organisatie was in handen van de Nederlandse Damesvoetbalbond (NDVB) die in 1971 opging in de KNVB.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 maanden geleden
Een verbod door de KNVB is wel een hele grote hobbel om populair te worden en voor volwaardig aangezien te worden.
ronron1212
4 maanden geleden
Dat klopt helemaal @Ozewiezewozewiezewallakristallix
Maar ja in die tijd werden vrouwen niet als volwaardig gezien. De vrouwenrechten zijn hard bevochten kiesrecht het recht op zelf beschikking het recht om te mogen werken als je getrouwd bent enz.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 maanden geleden
Gelukkig is er veel verbeterd. Maar de naweeën uit die tijd zijn ook nu nog te merken.
Vandaar dat dit mijn antwoord was op de vraag waarom vrouwenvoetbal een stuk minder populair is: Het is ze vroeger lastig gemaakt en daardoor hebben ze een heleboel in te halen.
ronron1212
4 maanden geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix dat klopt helemaal.
Omdat het vrouwenvoetbal het niveau van amateurvoetbal heeft.
In spannende kleding zou het nog wat kunnen worden zie beachvolleybal.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
4 maanden geleden
Een kort antwoord is niet mogelijk.
Het heeft met veel factoren te maken.

Allereerst mochten vrouwen vroeger niet voetballen. Dit had veel redenen:
De vrouw moest baren, het huishouden doen, was fysiek niet sterk genoeg, niet snel genoeg etc.
Door de emancipatie, en evolutie van denkbeelden worden vrouwen binnen het voetbal pas sinds 1971 erkent door de KNVB. (Natuurlijk werd er al eerder door dames gevoetbald). Dit jaartal is belangrijk, want vanaf toen mocht en ging het vrouwenvoetbal officieel van start. Eigenlijk bestaat het vrouwenvoetbal in Nederland dus pas goed 50 jaar. Bekijk je het op deze manier, is de ontwikkeling dus enorm snel gegaan. Je moet het niet vergelijken met de mannen.
Het professionele vrouwenvoetbal in Nederland bestaat zelfs pas een aantal jaren.
Dus in 50 jaar is de ontwikkeling van erkennen naar professionals snel gegaan.

De populariteit is juist enorm gegroeid. De amateurs merken dit ook. Het aantal aanmeldingen van meisjes bij clubs is explosief gestegen. Jaren geleden hadden de meeste clubs geeneens meisjes-elftallen. Damesteams vond je ook niet bij elke club.
Momenteel hebben de meeste clubs genoeg vrouwelijke spelende leden.
(Vroeger speelden meisjes bijna altijd in een jongensteam).

De populariteit is dus groeiende.
Je merkt dat de media ook steeds meer aandacht hebben voor het professionele damesvoetbal. Hoe meer media aandacht, des te populairder de sport wordt.
Wordt een sport steeds populairder, wordt het ook interessanter voor investeerders. Binnen het voetbal gaat genoeg geld om.

Maar, dames zijn en blijven dames. Hún lichaam is een vrouwenlichaam. Het verschil tussen de heren en dames zal altijd blijven ongeacht de populariteit.

Hopelijk blijft het voetbal voor meisjes populair.
Dan krijg je meer spelende meisjes, kan er gescout worden, de beste meisjes eruit gehaald worden, deze meisjes naar grote clubs laten gaan waardoor ze professioneel kunnen gaan voetballen etc.
(Lees meer...)
4 maanden geleden
ronron1212
4 maanden geleden
@kleinduimpje dat de knvb het niet goed heeft er niets mee te maken.
lees even dit
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrouwenvoetbal

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding