Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Draagt het bij aan de economische welvaart als de hoogste voetbalcompetities uit België en Nederland worden samengevoegt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
654

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op een gegeven moment waren de hoogtijdagen van Ajax, Feijenoord en de Belgische topclubs Anderlecht en Club Brugge voorbij. Toen in de tweede helft van de zeventiger jaren werden er reeds onderzoeken naar een BENE-competitie verricht. Dit werd trouwens gedaan omdat de kloof tussen de BENE-competities en de top van het Europese voetbal te groot werd, vonden KNVB en KBVB. De voorlaatste die zich met deze materie bezig gehouden heeft, is voormalig PSV-voorzitter Harry van Raaij. Een coryfee op het gebied van sportsponsoring is Frank van den Wall-Bake. Hij is sport- en sponsoradviseur en deelde Nederland destijds reeds mede dat uit zijn onderzoeken bleek dat zowel sponsoren als supporters geen toegevoegde waarde in een gecombineerde BE-competitie zien. Wij moeten niet vergeten, dat een wedstrijd tussen Kortrijk en Heerenveen amper belangstelling van sponsoren, televisie en pers zal krijgen. Nog erger lijkt het mij wanneer Veendam naar RBD Boringa moet rijden. Het liefste nog op een vrijdagavond ! Thans is weer sprake van dit fenomeen, maar nog steeds wordt door niemand (KNVB, KBVB, de clubs, deskundigen, etc.) aangetoond, dat een BENE-competitie goed voor het niveau van het voetbal in de Lage Landen is en / of dat het economisch voordeel oplevert. Wordt vast weer vervolgd (zeg ik een beetje cynisch).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Of het echt zo'n economisch voordeel heeft weet ik niet. H zou wel beter zijn voor de kwaliteit van het voetbal, de Nederlandse vrouwencompetitie is ook al samengevoegd met de Belgische.
Als je het doet lijkt het mij het beste om het seizoen voor dat de competities samengaan een soort van play-offs te houden in beide landen, alle ploegen in het Nederlandse linkerrijtje en het Belgische linkerrijtje in een competitie, ik voel er wel wat voor! Maar economisch, het kostbare een boel geld om het voor mekaar te krijgen en het is nog maar de vraag of het echt zoveel geld oplevert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in feitelijk krijgen we als je de beide competities samenvoegt
veel meer voetbal wedstrijden in plaats van nu 38 wedstrijden ongeveer
zouden het meer dan 50 worden
en dat de clubs ook goed ingedeeld worden
mits je de degradatie en promotie ook aanpast anders
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding