Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom slaan o.a. schaatsers en atleten zichzelf vlak voor de start?

Ik zag het bij verschillende schaatsers (m/v) dat ze zichzelf "slaan" op met name armen, benen. Ook bij de sprint nummers atletiek en het zwemmen zag ik het. Wat is daar de reden voor?

3 maanden geleden
in: Schaatsen
834

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je hersenen kunnen zich moeilijk op twee dingen tegelijk concentreren. Elke keer dat jij bezig bent met een ritueel ben je daar op gefocust. Het houd je bij de les. Een ritueel doe je bijvoorbeeld elke keer voor de wedstrijd en wordt uiteindelijk een automatisme. Door het automatisme kun je jezelf dus telkens makkelijker focussen.
Als je bewust bepaalde gebaren een terugkerend ritueel laat zijn kun je met een bepaald gebaar een emotie oproepen zoals kracht, energie of vertrouwen. Deze techniek wordt veel gebruikt door sport psychologen.
Rituelen kunnen mentaal heel handig zijn. Het kan je een boost geven. De energie om tot een topprestatie te komen. Aan de andere kant kan een ritueel er ook voor zorgen dat je rustig en ontspannen wordt op momenten waarop de druk groot is.
(Lees meer...)
3 maanden geleden
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
dank voor je antwoord.
Ben wel benieuwd waarom ik het dan vooral bij sporters zie die op een korte afstand moeten 'pieken'. Roeiers, basketballers heb ik het niet zien doen. Marathonlopers ook niet. Bij het schaatsen zijn het de sprintafstanden waar ik het zie. Niet bij de 3 / 5 / 10 km.
Het lijkt mij dat er, naast een ritueel, nog een andere reden kan/zal zijn om dit te doen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding