Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt I Ching?

Voor zover ik het begrijp geeft het gooien van de munten via de aanwijzingen en betekenissen in de antwoorden , inzicht in je te maken keuzes. Er zijn volgens mij mensen die grote waarde aan deze inzichten hechten.

Maar hoe werkt het ? Maak je contact met je onderbewuste ? Speelt de "onzichtbare " wereld van geesten een rol ?
En wordt het nog veel gedaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

> Maar hoe werkt het ?
Niet

> Maak je contact met je onderbewuste ?
Neen.

>Speelt de "onzichtbare " wereld van geesten een rol ?
Nee, dat kan niet, want die bestaat niet.

>En wordt het nog veel gedaan?
Vast wel. Mensen doen de meest onzinnige dingen.
15 jaar geleden
Het is een systeem van indicatie en jij zult de indicaties een plek moeten geven... Het is een middeltje om zaken helder te krijgen, net zoals Tarot, net zoals een helderziende, net zoals wichelroede, net zoals astrologie, ga zo maar door... Maar het is niet een wet van Meden en Perzen, die jou een kant en klare oplossing kunnen bieden... Het kan helpen, maar dat is persoonlijk... Zelfs de medische wetenschap kan niet iedereen tot in den treure redden... Alles heeft zijn beperkingen, ook I Tjing...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lees meer hierover op deze site:

http://www.spiriwiki.com/index.php?title=I_Tjing
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Di I Tching heeft ongeveer dezelfde voorspellende waarde als een goed geschreven horoscoop of iets dergelijks. Het is een soort boek met toepasselijke antwoorden op alle vragen, waarbij het toeval bepaald welk antwoord je krijgt op je vraag, en er zit altijd wel iets nuttigs in of is naar behoefte te interpreteren.

Daar is ooit ook een soort boek van uitgegeven (voor de lol) met allemaal van die multi-toepasbare antwoorden, en low and behold, mensen zijn het serieus gaan nemen ! LOL !!

Voor luie waarheidzoekers ; een soortgelijk systeem is ookopInternet te vinden ; gewoon je vraag intikken, en hij geeft een min of meer toepasselijk antwoord. Leuk voor melige middagen met een klein gezelschap.
Er zijn er meer, maar die eerste is de leukste. De tweede is grafisch heel mooi. Werkt allemaal - net als de I Tshing - overigens alleen met gesloten (ja/nee) vragen. Bovenstaande vraag kan dus door alle mogelijke boeken niet beantwoord worden ; daar heb je dan weer mensen voor nodig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij heeft het met synchroniciteit te maken. En dat gebeurt denk ik de hele dag door, maar wordt niet zo vaak opgemerkt.
Dus ik denk dat het een logisch gevolg is van hoe het universum nou eenmaal werkt.
Er is trouwens nog zo'n zelfde soort boek, The book of synchronicity van Oberto Airaudi.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Patronen herkennen is iets wat je brein doet zonder dat je daar bewust over na hoeft te denken. Je zou dat "contact maken met je onderbewuste" kunnen noemen als je graag wilt. Maar er is niets zweverigs aan; je loopt voortdurend patronen te herkennen.

Je onderbewustzijn patronen later herkennen in een setje willekeurig geworpen munten kan geen je bijzondere inzichten geven. Hoogop de conclusie dat je patroonherkenner gefopt wordt door patroonloze willekeur. Maar die conclusie trek je alleen als je een beetje verstand hebt van statistiek en kansrekening. Zonder dat inzicht (wat de mensheid pas een paar eeuwen heeft) zal het vast heel magisch lijken allemaal en worden er complete onzichtbare geestwerelden bijbedacht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De IChing komt van het Taoisme en is gebaseerd op een heel oud chinees geloofsysteem. Wil je de achtergrond begrijpen dan moet je je verdiepen in deze leer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing