Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je schaakmat geven met pionnen?

Kun je een koning in het schaakspel schaakmat zetten met enkel pionnen? Zonder een pion te promoveren tot een ander stuk door hem naar de overkant te brengen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bedenk dat pionnen elkaar kunnen dekken...

Toegevoegd na 9 minuten:
Denk hier niet te makkelijk over na, het is moeilijker dan je denkt.

Hoe zou zo'n stelling eruit zien?

Toegevoegd na 34 minuten:
Je mag er vanuit gaan dat de verliezende partij dramatisch speelt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, dat kan met 7 pionnen op het bord (in een helpmat kan het met 3 pionnen minder, die heb ik er schuin in gezet).
In stelling 1 stond de zwarte koning op c7. Daar werd hij schaak gezet door de pion op b6. Zwart speelt zijn koning naar b8, met 7 pionnen op het bord de enige zet. Vervolgens word hij mat gezet door de pion op c7.
De zetten zijn aldus: b5-b6+ Kc7-b8, c6-c7 mat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee de koning kan altijd de pion staan als je schhak staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja wel indien je genoeg Pionnen hebt of die pion gedekt houden ,de koning mag zich zelf niet schaak zetten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is onmogelijk je kunt pionnen nooit over het hele veld zo hebben staan dat de koning niet er door heen kan door ze stuk voor stuk te slaan.
13 jaar geleden
Als ik ervan uitga dat bijv. zwart heel slecht speelt en jij (wit) heel goed dan kan het gewoon.

Een voorbeeld hoe het zou kunnen:

(je kan het 't beste kopieren en plakken in een fixed font formaat om het goed te kunnen zien.)

begin situatie:
-------- <- achterlijn

Kp <- zwarte koning naast jouw witte poin
pp pp <- jouw witte poinen
... de rest van het speelveld

zwart aan zet en zet zijn koning voor jouw poin,
Dan staat hij niet schaak meer.
dan zet je de 4de poin van links gerekend eentje naar voren

eind situatie:
-------- <- achterlijn
K <- zwarte koning van de tegenstander
pp <- jouw witte poinen
pp p <- jouw witte poinen
... de rest van het speelveld

Nu staat zwart mat.

Dus het antwoord op de vraag is ja!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan! Maar je zult dat meer zien in schaakproblemen (puzzels dus) en minder in partijen. In echte partijen komt het wel voor, dat er mat gezet wordt met een pion, maar meestal wordt zo'n pion gedekt door andere stukken dan pionnen.

Ik zou mij kunnen voorstellen, dat als je je tegenstander werkelijk helemaal van het bord speelt, en je hebt een enorme overmacht, je voorzichtig bent, om pat te voorkomen. In dat geval zou je kunnen kiezen, om niet al te wild te promoveren, en de zaak met een gedekte pion te beeindigen.

Ik heb hieronder een situatie neergezet, waar wit aan zet is, en met één pion in één zet mat geeft. En daarbij heb ik me er ook aan gehouden dat er alleen (witte) pionnen gebruikt mogen worden, en geen andersoortige stukken, zoals je aangeeft in je vraag.

Als je zelf een beetje schaakt, dan zul je al snel merken dat het zwarte paard (of welk zwart stuk dan ook) noodzakelijk is, want als je dat weglaat, wordt de situatie echt onnatuurlijk. Als wit aan zet, is moet zwart net een zet gedaan hebben. En zonder het paard, KAN zwart helemaal niet gezet hebben, omdat hij met zijn koning dan ook ergens vandaan moet komen ;-) En er zijn dan geen velden waar zwart vandaan had kunnen komen. Laatste zet van zwart moet dus hier een paardzet geweest zijn.

Ik hoop dat het klopt, en dat ik geen denkfout heb gemaakt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing