Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft de hoeveelheid bits te maken met hoeveelheid pixels?

Dit vraag ik omdat bij 8 bit games zie je vaak dat iedereen”blokkerig” is zoals legend of zelda en Mario.

3 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Met 8 bit games wordt bedoeld dat deze gebruik maken van een 8 bits processor.

Kleurendiepte is een maat voor de hoeveelheid bits die gebruikt worden om de kleur van een pixel te coderen.
Voor een afbeelding met alleen zwart en wit is maar een kleurendiepte van 1 bit nodig, ook wel monochroom genoemd. Dan kunnen echter alleen de kleuren zwart en wit gebruikt worden, en geen grijswaarden. Een normale zwartwitafbeelding gebruikt daarom meestal 8 bits, en kan daardoor 256 verschillende tinten bevatten. Een kleurenfoto heeft tussen de 8 en 24 bits nodig, afhankelijk van de kwaliteit van de afbeelding.
Veel vroege thuiscomputers, waaronder de ZX Spectrum en BBC Micro, gebruikten slechts 3 bits voor acht kleuren, bijna altijd alle combinaties van rood, groen en blauw.
Een oude game kan ‘blokkerig’ lijken vanwege de resolutie: de meeste games op het Super Nintendo Entertainment System gebruiken bijvoorbeeld een schermresolutie van slechts 256 × 224. Vergeleken met de huidige resoluties van 1920 × 1080 dus zeer laag.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 02 augustus 2021 08:37: tekst
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
Maar wat is de game boy dan? Ook 8 bits terwijl het geen kleur heeft.
SimonV
3 jaar geleden
Zoals beschreven: een normale zwartwitafbeelding gebruikte meestal 8 bits en kon daardoor 256 verschillende tinten bevatten.
Een kleurenafbeelding van 8 bits bevat 256 kleuren.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding