Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn al die scenes in riolen in films en games?

een heel groot gedeelte van de films, en een heleboel games hebben scenes waarin de hoofdpersoon, of spelers zich in het riool bevinden of daarin terecht komen/doorheen moeten. kijk bv. naar de spellenserie Elder Scrolls (+ ESO), het riool speelt hierin een belangrijke rol, dieven verschuilen zich in groten getale hier, maar ook ridders of magiers. in dergelijke spellen vind men vaak ook allerlei monsters in het riool, goblins, trollen noem het maar op. Het riool in games, is van belachelijke afmetingen en kan dus nooit meer alleen voor afvoeren van ontlasting dienen. het zijn hier vaak hele clusters en labyrinthen ondergronds, wel doorgaans overduidelijk gemetseld.
En in films is het idem vaak, meestal moet er iets gebeuren of men moet ontsnappen, oplossing : ja het riool. normaal gesproken, in het algemeen dagelijks leven gebeurt dit nooit. ik weet niet eens of er wel in gelopen kan worden, en of dat het er ook maar enigszinds zo uitziet daar als in de meeste films/spellen.

waarom is het riool altijd in zo veel films en games prominent aanwezig als locatie ?

Picture for question
LeonardN
2 dagen geleden
Oh en ik ben nog een deel vergeten. Je gaat erin en je komt er vaak niet zomaar uit. Ding is dat je je dus een soort moet voorbereiden, en vaak ook nog "goed" genoeg moet zijn om erin te gaan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

1. Fantasie vs. werkelijkheid
2. Verwarring riool vs ondergrondse gebieden
3. Technisch aspect en hoe iets overkomt

1.
"in het algemeen dagelijks leven gebeurt dit nooit."
Dat is met een hoop dingen zo die je in film/games ziet of doet.
Er zijn hele genres die zich niet houden aan de werkelijkheid (of iig nog moeten bewijzen of het werkelijkheid wordt).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Speculatieve_fictie
-fantasy (LOTR, Elder Scrolls (ES))
-science fiction
-cyberpunk/post-apocalyptisch
Elder Scrolls heeft draken en magie dus een riool wat onwaarschijnlijk groot is, is nog wel het laatste wat me zou verbazen als het over waarschijnlijkheid gaat.
Maar een voorbeeld van een echt riool is soms niet eens zo ver van wat in een film of game wordt afgebeeld:
(als in je kan er rechtopstaand in lopen)
https://youtu.be/3i_axpk0a7Q?si=RGzD90_8CQGzYawp&t=37

2.
Overigens zijn sommige delen van de ondergrond die jij lijkt te beschrijven niet altijd per se een riool of deel van het riool, maar zijn ze er wellicht mee verbonden. Om te blijven bij ES (Skyrim specifiek), deze kent https://elderscrolls.fandom.com/wiki/Blackreach_(Skyrim) Blackreach wat geen riool is, maar een ondergronds gebied. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden van fantasierijken die hele ondergrondse steden of mijngebieden kennen met gangensystemen die dan gelijk lijken op riolen maar die dat niet perse zijn. (In onbruik geraakte) Metrosystemen zie je ook vaak in huidige tijd/nabije toekomst.

Eigenlijk zouden we de vraag dus kunnen verleggen van riool naar ondergrondse wereld inclusief ondergrondse gangenstelsels (waarvan riool natuurlijk een deel uitmaakt).

3.
Technisch is het natuurlijk zo dat een camera of FOV(field of view, gezichtsveld) vaak heel nauw zou zijn voor een realistische tunnel, en voor een game zou je snel de bewegingsruimte kwijt zijn als je er in zou moeten vechten. Dus neem je liever een brede ruimte.

"Rule of cool"
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/RuleOfCool
Uiteindelijk gaat het erom dat je als verhaalverteller iets overbrengt wat zo goed mogelijk past bij de visie die je hebt. Daarbij is realisme vaak ondergeschikt aan de werkelijkheid. Een ondergrondse wereld is natuurlijk altijd een interessant gegeven. Het geeft een ander gevoel dan in de buitenwereld rondlopen, vaak is het angstaanjagender, duisterder, er is er vaak een relatie met de "onderwereld" (maar dan als degenen die zich niet aan de regels houden).
(verder in de reacties)
(Lees meer...)
Toegevoegd op 31 december 2024 14:23: video
2 dagen geleden
LeonardN
2 dagen geleden
Waarom riool(of zoals eigenlijk gebleken is; waarom in ondergrondse delen)?
Waarom niet of waarom stel je die vraag niet bij 100 andere dingen die onrealistich zijn of onwaarschijnlijk vaak voorkomen in entertainment?
Behalve als je je in een oorlog bevindt of in een geweldadige bende is de kans dat je zoveel geweld meemaakt als in een gemiddeld videospel onwaarschijnlijk.
Het spreekt tot de verbeelding, om een plek te hebben die verborgen is voor het grote deel van het publiek, of waar niet iedereen graag komt, en waar jij dan wel in moet als held van het verhaal. Overigens kent je "klacht/observatie" meerdere aantekeningen in TvTropes, een website die vaakvoorkomende situaties, objecten en gebieden in entertainment indexeert:
(die in het dagelijks leven vrijwel niet of nooit voorkomen) https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/AbsurdlySpaciousSewer
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/SecretUndergroundPassage
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/UndergroundCity

Andere antwoorden (1)

Die riolen zijn vaak een cool, duister decor voor films en games. Ze geven een gevoel van ondergang en spanning, omdat het een plek is waar je niet vaak komt en vaak vol gevaren zit.

Bovendien worden riolen vaak gebruikt om personages te laten ontsnappen of om zich te verbergen. Het zorgt voor onverwachte plotwendingen en kan interessante achtervolgingsscènes opleveren.

Veel mensen vinden zulke omgevingen ook mysterieus of beangstigend, wat de kijker of speler extra in de sfeer van het verhaal trekt.

Wie kan er een mooie scène of ervaring uit een film of game in de riolen delen? Wat vonden jullie daar zo spannend aan?
(Lees meer...)
2 dagen geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: