Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

maffe vraag misschien,maar wat kan je doen met een ouijabord?

Toegevoegd na 28 minuten:
ik wilde eig. weten of je ook positieve energieën kan laten komen of opwekken ofzo.mijn vriendin d'r oma heeft met een pendel gewerkt = iets dergelijks,maar dan weer anders.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Cryofiel
14 jaar geleden
Deze vraag is al een heleboel keer gesteld. Elke keer ben ik weer verbaasd, welke rare verhalen de ronde doen over ouijaborden. Niemand lijkt te willen inzien dat het ouijabord totaal NIET WERKT bij culturen die er nog nooit van hebben gehoord. Mensen uit die culturen kunnen alles doen wat je met zo'n bord zou moeten doen, zonder er ooit ook maar enig effect van te merken. Dat zegt genoeg, lijkt mij. Maar ja, helaas kunnen maar weinigen over de grenzen van hun eigen vertrouwde cultuur kijken. Vooral als daardoor de eigen vooroordelen worden ontkracht, zet men liever de oogkleppen terug op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En mocht je er wel in geloven, dan neem de antwoorden ter harte die je het gebruik van dit 'medium' afraden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Mocht je er wel in geloven, dan is dat geloof het probleem - niet het ouijabord. Je kunt het ouijabord verbranden, maar dat is slechts een "armeluisoplossing". Even snel het acute gevaar wegnemen zonder dat je het eigenlijke probleem onder ogen durft te zien. Het werkelijke probleem blijft bestaan, maar nu heb je dat niet meer in de gaten - en dat maakt de situatie juist gevaarlijker. Beter, maar ook moeilijker, is het wanneer je de confrontatie durft aan te gaan met het eigenlijke probleem. Dat betekent dat je de confrontatie met jezelf moet aangaan. Werk aan jezelf. Zoek de oplossing IN jezelf in plaats van buiten jezelf. Daar groei je van, daar wordt je sterker van, daarmee verkrijg je inzicht in jezelf. Je bent niet meer passief en afhankelijk van dingen die buiten jou staan, maar je kunt de wereld aan vanuit je eigen innerlijke kracht. Het kost meer moeite, maar het resultaat is een sterke, onafhankelijke persoon met een grote innerlijke kracht en veel inzicht in zichzelf en anderen. Dat lijkt mij alleszins de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijze woorden die ik onderschrijf.
Maar, zoals jij ook weet, is de mens onderdeel van het grote geheel.
Velen voelen de dringende behoefte ook dit, als onderdeel van het menselijk bestaan en zijn plaats hierin, te onderzoeken.
Ieder op zijn eigenwij(s)ze.
Op die weg komt hij van alles tegen waarin hij een keuze zal maken (of niet, maar ook dat is een keuze), die hem uiteindelijk weer voor een volgende keuzemogelijkheid stelt. Lering door ervaring van het totaal.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens. Daarom is het prima, dat nexustrine ook dit onderzoekt. Dat hoef ik hem niet meer aan te raden, dat doet hij al. Ik zie hem echter in de val lopen waar helaas velen inlopen. Ik ben bang dat hij door zijn onderzoek zich gaat beperken tot één bepaald soort ideeën. Dat kan nooit goed zijn. Je ziet op deze pagina al dat sommigen proberen nexustrine in hun kleine wereldje te trekken door hem hier uit de openbaarheid weg te halen. Ze raden hem aan, via PB's te communiceren, en die communicatie te beperken tot dat ene kleine groepje. Daarmee proberen ze hem zover te krijgen, dat hij de contacten met de buitenwereld verbreekt. Dit gedrag zie je normaal gesproken alleen maar bij enge sektes. Nexustrine, blijf alsjeblieft contact houden met de *hele* wereld, en beperk je niet tot dat ene kleine groepje! Ze mogen dan het beste met je voorhebben, maar dat geldt ook voor die enge sektes - ook die zijn ervan overtuigd dat het het beste is wanneer hun volgelingen alle contacten met de maatschappij en zelfs met hun familie verbreken. Dit is vooral zo eng omdat nexustrine nu juist voor die ideeën valt, die hem afhankelijk maken van anderen. Die hem tot een passief slachtoffer maken van machten waar hij geen zeggenschap over heeft. Hij zou zoveel sterker kunnen worden wanneer hij zich ook zou openstellen voor de andere kant van dit vraagstuk. Dan zou hij zien dat alle mogelijke gevaren vanuit hemzelf komen - iets wat overigens al een bepaalde persoonlijke kracht vereist om dat toe te geven. Na dat inzicht te hebben verworven, zou hij niet alleen het probleem, maar vooral ook de *oplossing* binnen zichzelf kunnen zoeken. Daar zou hij dan echt sterker en wijzer uit kunnen komen. Hij zou geen slachtoffer meer zijn van machten waarover hij geen controle heeft - in plaats daarvan zou hij een leider zijn met zelfinzicht en beheersing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je bezorgdheid, of misschien is het wel overbezorgdheid(?).
Mijzelf nagaand heb ook ik in moeilijke perioden een kant gekozen om dingen beter te leren begrijpen. Gaande die weg veranderde mijn keuze en volgde een ander pad, om vervolgens weer op een andere weg uit te komen.
Als we de weg willen gaan, zal deze ons ook bij ons doel brnegen, of merken dat de weg het doel is. Allemaal ten gevolge van het leerproces, die elk mens zelf moet ondergaan/aangaan. Ok, het lijkt dat hij één kant op getrokken wordt maar ik heb het volste vertrouwen in een goede afloop.
Leven is leren van de builen die we in dit proces oplopen.
Ieder zijn les, ieder zijn weg. We mogen waarschuwen maar de ander bepaalt zijn eigen weg van lering en neemt daarmee zijn verantwoordelijkheid. Vwb die bp: Ik kan me voorstellen dat hij iets wil delen wat niet voor ieder leesbaar mag zijn.
Verder, wat hier geschreven wordt zal ook door hem ter harte worden genomen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Mee eens. Met je laatste zin heb je *precies* de reden te pakken, waarom ik hier reageer en waarom ik de dingen opschrijf die ik opschrijf. Sommige anderen zullen mijn teksten misschien als negatief zien, of zich er zelfs (hoe onterecht!) door aangevallen voelen. Daar heb ik op GV de nodige vervelende ervaringen mee moeten opdoen. Maar ik ga ervan uit dat mijn woorden door nexustrine zullen worden gelezen, en dat hij ze op z'n minst in zijn achterhoofd houdt. Mocht hij er toch voor kiezen de "sektarische" weg te bewandelen en zich af te sluiten voor de rest van de wereld, dan is dat natuurlijk zijn eigen keuze en verantwoordelijkheid. Wanneer hij daarvoor kiest, hoop ik dat ik in ieder geval een klein zaadje heb geplant, dat zal blijven sluimeren tot nexustrine er klaar voor is om te groeien. Op dat moment zal mijn zaadje ontkiemen en hem alsnog helpen zich open te stellen voor de wereld. Ik hoop dat dit alles niet nodig is, en dat hij meteen al alle informatie tot zich neemt. Sommige van zijn teksten hier op deze pagina doen echter helaas anders vermoeden. Daarom heb ik, uit voorzorg, mijn zaadje geplant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En met jou velen.
We kunnen de ander het beste van ons gunnen en meegeven, maar we kunnen het leven niet van hem overnemen.
Daarin mogen wij niet bepalend zijn alleen maar ondersteunend, hoe pijn ons eigen hart zo nu en dan kan doen.
rose
14 jaar geleden
Jij spreekt ook een aardig woordje goeroes, merk ik, lifehacker.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je positieve energieën nodig hebt, ga dan regelmatig dingen doen waardoor je je echt fijn voelt, die je energie geven.

zoek bijzondere momenten om je heen, dingen die je raken als 'mooi'.

Alles wat jij aandacht geeft vergroot, dus geef 'het positieve' aandacht en de positieve energie om je heen vergroot. Heel simpel, vergroot je eigen positieve energie, dat is de enige energie die perfect bij jou past.

Zoek de dingen in jezelf/van jezelf, wat jouw eigen is. Dat is het effectiefst en het veiligst.

Toegevoegd na 7 minuten:
een pendel is een manier om aanwezige energieën en energiepatronen te vertalen/lezen. (bijvoorbeeld contact-energieën)
Een hulpmiddel, naarmate je gevoeliger bent kun je het zonder pendel ook waarnemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Geesten oproepen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het als dienblad gebruiken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er in de buurt een open haard is, dan hem er snel in mikken, ga er niet mee aan de slag!
Het is vragen om problemen.
Het lijkt een leuk en spannend spelletje en spannend is het wel, maar niet leuk als het goed werkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kan je alleen iets mee als je er in gelooft. Dan stel je vragen aan niet-bestaande geesten en is 't de bedoeling dat er een automatisch antwoord ('t pijltje beweegt 'uit zichzelf' naar een letter/woord) wordt gegeven middels de letters/woorden die er op staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is geen kwestie van niet in geloven maar een kwestie van ervaren en veel jeugd heeft het inmiddels ervaren en voor velen liep het verkeerd af.
Maar ook daar hoeft niemand in te geloven.
Cryofiel
14 jaar geleden
Om negatieve gevolgen te ondervinden van een ouijabord, moet je aan de volgende voorwaarden voldoen: 1. Je moet al zijn beïnvloed door rare verhalen over ouijaborden. Mensen die nog nooit van een ouijabord hebben gehoord, kunnen ermee doen wat ze willen zonder ooit iets te merken. 2. Je moet geloven in die rare verhalen over ouijaborden. Mensen die sterk genoeg zijn om er niet in te geloven, kunnen ermee doen wat ze willen zonder ooit iets te merken. 3. Je moet beïnvloedbaar en/of psychisch labiel zijn. Mensen die hun eigen weg volgen en die psychisch stabiel zijn, kunnen met een ouijabord doen wat ze willen zonder ooit iets te merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eddijst:
Mijn redenatie in deze zaak is dat je niks kan ervaren als je er niet in geloofd.
(Slechts ter info: dit had ik net ingetikt voordat ik zag dat Cryofiel al gereageerd had.)
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep, klopt helemaal. Maar vraagsteller geeft duidelijk aan dat hij weet wat een ouijabord wordt verondersteld te doen, en dat hij in zulke zaken gelooft. Voor hem is het werken met zo'n bord dus gevaarlijk. Niet vanwege het bord natuurlijk, want dat doet helemaal niets. Maar puur vanwege hemzelf, want hij zal alle negatieve energieën gaan creëren waarvan hij denkt dat ze bij het ouijabord horen. Wanneer vraagsteller een nog traditioneel levende Hutsi was geweest (een volksstam in Afrika), had hij dagenlang met het ouijabord kunnen spelen en honderden glaasjes kunnen draaien, maar dan was hem nooit iets overkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, omdat ie de letters en woorden op het bord toch niet zou kunnen lezen... :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal met jullie eens!
Het gaat niet om het spel zelf, het gaat ook niet om welk spel je speelt, ik zelf zou het best kunnen spelen zonder vervelende gevolgen, het is voor een deel ook mijn wereld, mijn thuis.
Het gaat hier om de intentie, rottigheid op te roepen, te dollen met onbekende krachten, met als basis je eigen angsten, juist voor dat onbekende.
In afrika hebben ze hun eigen "spelletjes"met de zelfde uitwerking, de resultaten zijn het zelfde.
Kijk nu eens hier bij de paar antwoorden, zoveel mensen met slechte ervaringen!!
Lees hun goedbedoelde waarschuwingen, proef nog steeds hun angsten voor wat er bij hun en anderen gebeurde!
Vraag aan hun wat er gebeurde, dus uit gaan van wat er al is gebeurd en niet dat het niet mogelijk is dat er wat kan gebeuren.
Cryofiel
14 jaar geleden
Heel goed gezegd, Ed. Vraag dan ook meteen wat er in het verleden al is gebeurd. Vraag de omgeving hoe deze mensen werkelijk in elkaar zitten. Kijk naar het karakter van de slachtoffers. Dit is allemaal al gedaan. De conclusie, zoals je zelf in feite ook al aangeeft: alle angsten, alle negatieve gevolgen, komen uit die mensen zelf. Het ouijabord heeft er niets, helemaal niets, mee te maken. Je kunt proberen deze mensen weg te houden van het ouijabord. Helaas zal je daar niemand mee helpen. Ten eerste omdat je al je aandacht richt op een onschuldig bordspelletje. Ten tweede omdat die mensen dan wel een andere manier zullen vinden om het negatieve, dat in henzelf zit, tot uiting te laten komen. Richt je liever op de werkelijke oorzaak: de menselijke geest zelf. Sommige mensen zijn ofwel negatief, ofwel zwak, en laten zich snel verleiden. Je probeert nu één enkele verleiding van ze weg te nemen. Dat is zinloos, omdat er morgen een andere verleiding voorbij zal komen. Je helpt de zwakkeren veel meer door ze sterk te maken.
Cryofiel
14 jaar geleden
@mmm, die is leuk! Maar serieus, je begrijpt waarschijnlijk wel wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We dreigen weer in een oude discussie te verzanden, terwijl we het zelfde bedoelen, waarschuwen voor dit spel is niet overbodig,stel nu eindelijk eens de vraag aan die anderen met een slechte ervaring, luister naar hun verhaal en verschuil je niet altijd achter de onderzoeken van de ander, voorop lopen in de wetenschap is een prima plaats, vragen stellen al helemaal.
Ik zal niet verder reageren, zal het wel volgen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Waarschuwen voor een spel is volkomen overbodig. Het is zelfs negatief, omdat je daarmee de aandacht richt op een spel - je richt ieders aandacht op iets dat volkomen onbelangrijk is. Belangrijker nog: je haalt de aandacht weg van de dingen waar het werkelijk om draait. Je ziet alleen maar een persoon die bij een groot gaslek staat en zich afvraagt wat er gevaarlijk is aan een spel met lucifers. Je waarschuwt die persoon dat hij die lucifers moet wegleggen, en je bent er heilig van overtuigd dat je daarmee een goede daad doet. Wat je niet ziet is dat die persoon niet alleen lucifers heeft, maar ook een aansteker, en dat hij in zijn broekzak zelfs een paar vuursteentjes heeft. Deze persoon wil ook nog eens met het lichtknopje spelen, wetende dat dat vonkjes kan veroorzaken. Ik zeg: richt je niet op die lucifers. Dat is zinloos. Je helpt deze persoon veel meer door je te richten op het gaslek. En, nog belangrijker: door je te richten op de persoon zelf. Heeft hij misschien zelf dat gaslek veroorzaakt? Of was er een gaslek, en voelde hij een grote aantrekkingskracht, waardoor hij zelf in die gaswolk is gaan staan? Alleen op die manier kun je deze persoon helpen. Niet door alleen die lucifers te zien, en de rest te vergeten.
Cryofiel
14 jaar geleden
En over je andere punt: je probeert me opnieuw weg te halen van een enorme bron van kennis. Dat doe ik niet. Ik noem die enorme stapel onderzoeken, die grote hoeveelheid inzicht, die we al hebben bereikt. Ik kan en wil die niet ontkennen. Ik heb zelf ook zo mijn ervaringen. Die passen naadloos in de grote hoeveelheid inzichten die we door al die onderzoeken hebben verkregen. Mijn eigen ervaringen kan ik slechts noemen door ze hier te vertellen. Dat doe ik dan ook regelmatig. De mensheid is echter groot geworden, en is nog steeds aan het groeien, door gebruik te maken van *elkaars* kennis en ervaring. Daarom wil ik me niet afzonderen en in mijn eentje in een hoekje gaan zitten, wegkijkend van alles wat anderen hebben ontdekt. Ik neem dat mee. Als ik werkelijk alleen gebruik zou maken van mijn eigen ontdekkingen, en andermans ontdekkingen zou negeren, zou ik in een grot wonen. Ik zou geen elektriciteit hebben, ik zou niets van de wereld weten, ik zou continu enorme pijn hebben in de paar tanden en kiezen die nog zouden zijn overgebleven. Daarom maak ik maar al te graag gebruik van ontdekkingen, ook al zijn die door anderen gedaan. Wees op je hoede voor mensen die zeggen dat we ervaringen moeten delen en dat we van andermans ervaringen moeten leren, maar die dat alleen laten opgaan voor ervaringen uit één bepaalde hoek, en die je proberen weg te houden van ervaringen uit alle andere hoeken. Dat leidt tot een extreem beperkt wereldbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ mmm jouw redenatie dat je niets kan ervaren als je er niet in geloofd, gesteund door Cryo. klopt maar ten dele, het overkomt ook mensen die er totaal niet in geloven, dat maakt het ook zo ongeloofwaardig allemaal,ik lees hier nog meer reacties en antwoorden waar mensen zeggen Niet doen het is gevaarlijk"" , waarom zijn er dan zo veel? En al voor de zoveelste keer hier op g.v. met telkens weer de zelfde uitkomsten.
Een groep die alsmaar roept onzin/ ongevaarlijk.
En een groep van de slachtoffers die waarschuwen.
Als je hier onafhankelijk naar kijkt, zonder een eigen mening te hebben, moet het je op zijn minst verbazen
In video spelletjes en films is tegenwoordig alles mogelijk, je zou dan zeggen, dit maakt veel meer slachtoffers, want deze spelletjes en films zijn gebaseerd op de angsten van de mens en zijn soms zo echt, daar kan een bord met letters niet tegen op en toch gebeurd het!!
Cryofiel
14 jaar geleden
Je zegt dat het ook mensen overkomt die er totaal niet in teloven, maar dat is een verkeerde aanname. Die mensen zeggen en denken wel dat ze er niet in geloven, maar dat is in werkelijkheid niet zo. Er is toch een besef dat het toch wel eens waar zou kunnen zijn. Een greintje geloof is dus altijd aanwezig. De enige echte niet-gelovers zijn mensen die nog nooit van ouija en glaasjedraaien hebben gehoord. Je ziet dan ook dat hen nooit iets overkomt. Je schrijft dat je het verbazingwekkend vindt. Ook die uitspraak is gebaseerd op een beperkte kennis. Het *was* verbazingwekkend, en dus is het onderzocht. De oplossing van het raadsel is inmiddels al meerdere decennia bekend: het blijkt te liggen in de werking van de menselijke psyche. Zo zie je dat ook hier geld: de oplossing moet je niet buiten jezelf zoeken, want dan maak je jezelf passief en afhankelijk. De oplossing moet je juist IN jezelf zoeken, want daar komt het probleem vandaan. Alleen door naar JEZELF te kijken, kun je hier sterker en onafhankelijker uitkomen.
Ik sluit me aan bij een paar van de vorige GV'ers. Ga er alsjeblieft niet mee aan de slag.
Ik had vroeger op mijn middelbare school twee stoere klasgenoten die er absoluut niet in geloofden en het wel eens wilden proberen. Eén ervan kreeg daarbij grote problemen en heeft zeer geruime tijd therapieen moeten volgen.
Ik ben toen voorgoed genezen van het idee ook eens wat te proberen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist Anna, vertel het ze maar!
+
Ik vind de uitleg wat lang, maar kijk eens op onderstaande link......
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Afblijven!!!!
Je eerst maar eens verdiepen in hetgeen wat het werkelijk is, hoe het werkt, wat de gevaren zijn.
Er zitten positieve kanten aan, maar ook gevaarlijke en negatieve kanten, als je niet goed weet hoe hier mee om te gaan.
Met beide energieen valt niet te spotten en kunnen grote gevolgen veroorzaken.
Bedenk je dat het geen speeltje is, ga er maar zeer serieus mee om.
een ervaringsdeskundige
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord krijgen op vragen die je stelt,
waar de antwoorden vandaan komen daar zijn de meningen over verdeeld.
Sommigen denken van geesten, anderen denken dat je onderbewustzijn spreekt.
In beide gevallen is het gevaarlijk spel. Er kunnen antwoorden binnen komen waar je niet aan toe bent, en dit kan veel overhoop halen.
Doe het maar niet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vindt het maar een griezelig bord
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet doen!! kan zeer gevaarlijk zijn, omdat je diegenen oproept die niet het licht in gingen omdat ze teveel aan het leven hangen of vinden dat het hun tijd nog niet is en daar alles voor doen om dat terug te krijgen.
Ze zeggen dat wanneer mensen zeer heftige negatieve emoties hebben zij open staan als het ware. Zo'n dwalende zou over kunnen nemen als je niet oplet.
Vroeger ging het verhaal dat er een meisje bezeten is geweest of op zijn minst heel merkwaardig begon te doen na een sessie met zo'n bord en die zou uiteindelijk helemaal gek gemaakt zijn waar ze maar 1 uitweg uit zag.

Ik heb ook ergens gelezen dat de periode dat je "daar" bent bedoeld is om bij te komen van alles in je leven en je voor te bereiden op een nieuwe start, een nieuwe ervaring.
Je zou dat proces verstoren waardoor ze geen rust kunnen vinden. Daar zou ik ook pissig om worden denk ik.

Absoluut nooit doen hoor, contact zoeken zou ik gewoon via een goede paragnost of medium doen.
Er zijn nog betrouwbare gelukkig
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een ouijabord kun je, volgens de gelovers, communiceren met het geestenrijk.

Als het niet waar is zou ik als ik jou was mijn tijd er niet mee verdoen.

Als het wel waar is zou ik als ik jou was er verre van blijven (in ieder geval voorlopig).

Maar wees zeker op je hoede voor de schriftgeleerden en de farizeeërs. En (would-be)goeroes.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
@rose, ondanks de multi-interpretabiliteit van je antwoord, een plus. Ik vermoed dat je heel waardevolle tips hebt gegeven.
rose
14 jaar geleden
Ik was mij van een sterke gelaagdheid niet bewust.
rose
14 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan zo de politiek in, alleen jij zegt heel veel met weinig woorden.
rose
14 jaar geleden
Dankjewel voor dat mooie compliment.
rose
14 jaar geleden
@Cryofiel: multi-interpretabiliteit, probeer dat maar eens tien keer snel achter elkaar te zeggen....

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding